Wie zijn er genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar?

Tijdens MPJC2013 zullen de eerste Cross Media Awards uitgereikt worden. Deze awards zijn in het leven geroepen om mensen, projecten en organisaties die (in 2012) zich duidelijk hebben onderscheiden op cross media gebied hiervoor te belonen. Genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het jaar zijn: Jacqueline Smit (Microsoft), Joris Merks (Google), Mendel Looije & Mark van de Crommert (Mediasynced) en Wilko van Iperen (NCRV). Nederlands Medianetwerk interviewde ze.

Jacqueline Smit (Microsoft):
“Cross medialiteit is voor mij het geïntegreerd denken waarbij de marketing doelstelling, het gedrag van de conument en het creatieve concept de basis vormt. Deze basis bepaalt de inzet van de middelen. Cruciaal is de relevantie van het merk in die oplossing en het optimaal gebruik maken van interactiviteit. De consumptie van content zal verder individualiseren. De snelle adoptie van verschillende devices en de technologische ontwikkeling op het gebied van individual targetting op basis van profielen en locatie drijven deze veranderingen.”



 

 

 

 

 

Joris Merks (Google):
“Cross media is complex omdat het veel facetten heeft. Je moet om te beginnen de juiste data en tools hebben, maar dan ben je er nog niet. Je staat dan slechts aan het begin van kennisontwikkeling over cross media. Er blijkt geen gouden regel te zijn over optimale allocatie van media. Dit is verschillend per doelgroep, per maand, per campagne en per merk. Je moet dus echt inzicht bouwen in de verschillende drivers van cross media ROI om keer op keer die optimale balans tussen media te vinden. Die kennisontwikkeling wordt weer bemoeilijkt doordat ons vakgebied versnipperd is in enorm veel disciplines. Onliners en offliners zitten vaak in gescheiden teams en soms zelfs in verschillende bedrijven. Zelfs binnen online heb je bureaus die wel Search Engine Marketing doen, maar bijvoorbeeld geen display of online video voor branding. Kennisontwikkeling moet al deze bedrijven en afdelingen bij elkaar brengen en beter laten samenwerken. Dat is een flinke opgaaf dus het is mooi dat het onderwerp cross media met deze prijs de aandacht op zich vestigt.”

Mendel Looije & Mark van de Crommert (Mediasynced):
“Remotely.tv levert sociale kijkcijfers aan de hand van Twitter buzz op TV en levert daarnaast building blocks voor second screens. De sociale kijkcijfers  bieden een mooie aanvulling op de reguliere kijkcijfers.
Een leuk voorbeeld was tijdens het afgelopen Eurovisie Songfestival: op het moment dat Anouk aan het zingen was gingen de kijkcijfers omhoog en de sociale kijkcijfers enorm omlaag. Hieruit kan je opmaken dat op dat moment iedereen vol spanning zat te kijken. We meten dus real time het gevoel en gedrag van mensen tijdens televisie programma’s.
De relatie is dat beide bedrijven zijn opgericht door Mark en mij en ze beiden inhaken op het groeiende multi-screen gebruik. Dit biedt kansen voor programmamakers, zenders en adverteerders.”

 

 

 

 

 

 

Wilko van Iperen (NCRV):
“Crossmedia is een begrip in ontwikkeling. Bij de omroep gaat het om concepten die een brug slaan tussen oude en nieuwe media. Concepten die één interactief verhaal over de platforms heen vertellen en mensen dus langer vasthouden dan alleen de 25 tot 55 minuten op tv. De crux is niet zozeer het inzetten van de diverse platforms, maar dat het concept over die platforms klopt en een geheel vormt.
Er zijn overigens genoeg reden om over crossmedia na te willen denken. Zo zien we het percentage mobile devices enorm stijgen en dat de mate van engagement in native apps ligt vele malen hoger dan op de gemiddelde programmasite. Gebruik verspreidt en verdiept en daar moet je omroepbedrijf, maar ook buiten de omroep, iets mee wil je impact behouden.
Verder ligt het natuurlijk voor de hand om online learnings ook op oude media en offline toe te willen passen, vooral ook als er databases samen kunnen komen. De les van persoonlijke aanbevelingen op basis van digitaal vastgelegd gedrag bij online winkels in erg interessant als je die legt op de kruising met de fysieke wereld. Waarom staat m’n koffie en croissant niet klaar als ik ‘s ochtends op het station aankom? Ik kan het onderweg naar de trein namelijk makkelijk bestellen en betalen. Ook dat zijn crossmediale toepassingen. Dat raakvlak met real life is voor ons overigens ook een uitdaging.”

Wil je weten wie de award wint? Kom op 20 juni naar Mediapark Jaarcongres! Naast de awardshow staat een keur aan (inter)nationale topsprekers op het programma, waaronder Matt Danzico (BBC), Erik Anderson (Premiere Digital Services), Matthias Scholten (RTL), Eveline van der Steen (Armada Music) en Staatssecretaris Sander Dekker (OC&W). Schrijf je in via de website van MPJC. Als je vipcode IMM199 gebruikt betaal je niet €175,- maar slechts €145,- voor een dag innovatie en inspiratie.