Vorige edities

MJC is al negen jaar lang hét media event van het jaar. Tijdens vorige edities haalden we een keur aan topsprekers naar Nederland, waaronder Matt Locke (Storythings), David Mattin (Trendwatching.com) in 2015, Rory Sutherland (Ogilvy) in 2014, Matt Danzico van de BBC in 2013, Gary Carter (FremantleMedia) in 2012, Kevin Slavin in 2011 en Erik Huggers in 2011. Daarnaast is de Nederlandse mediatop ook altijd aanwezig in het programma, zoals in het verleden Bert Habets (RTL), Peter de Mönnick (Sanoma/SBS), Frank Botman (Dasym) en Henk Hagoort (NPO).

MPJC2016
The Video Age stond centraal tijdens MPJC2016, op 23 juni. Zoveel video overal, waar zet je op in? Wat zijn hypes? En hoe zien toekomstige verdienmodellen eruit? Onder meer Jan de Jong (NOS), Jildou van der Bijl (LINDA), Matt Locke (storythings) en Pim Schmitz (Talpa) presenteerden hun visie. Ook jong talent kwam aan bod met o.a. Liam Tjoa en Tim van der Wiel (GoSpooky) en Sanne Cousijn over de Meisjes van Thijs. De uitgebreide verslaglegging van MPJC2016 vind je op deze pagina.

MPJC2015
Act Global was het thema van MPJC2015, dat plaatsvond op 18 juni 2015. Een zeer geslaagde dag waar Nederlandse media ondernemers die pionieren in het buitenland in het zonnetje werden gezet. Onbekend in eigen land, maar groot in het buitenland. Wat zij hadden te zeggen?

Daarnaast waren er keynote speeches van David Mattin (Trendwatching.com) en William Uricchio (MIT), een live demo van Cameraad van Nu.nl, een presentatie van de nieuwste GfK cijfers en de première van de VPRO VR Productie ‘De volmaakte mens’. We kijken terug op een zeer geslaagde dag! Bekijk hier alle video’s, foto’s, verslagen of lees wat de pers over MPJC2015 schreef.

MPJC2014
Op 26 juni 2014 vond MPJC2014 plaats, met een recordaantal bezoekers! Maar liefst 800 media professionals namen deel aan een van de onderdelen van het programma. Met inspirerende presentaties van Matt Boggie van NY Times (lees hier een exclusief interview met hem in Frankwatching) en Rory Sutherland van Ogilvy. Nieuws van Henk Hagoort (NPO) over een avatar voor doven en slechthorenden die zij ontwikkelen met TNO, nieuwe cijfers over de tablet markt van GfK en een interessant interview met topdesigner Bas Ording die een inkijkje geeft in zijn loopbaan bij Apple. Ook werd het Mediapact gesloten tijdens MPJC, onder meer BNN, gemeente Hilversum, de HKU en het MBO College Hilversum, NOS, NPO, de provincies Noord-Holland en Utrecht, RTL en United slaan de handen ineen om te zorgen dat de lijnen tussen onderwijs en praktijk worden verkort. Tenslotte was er ook de uitreiking van de Remotely.tv Awards voor de meest betwitterde zender en tv-programma’s. Lees hier na wie de winnaars zijn.

Bekijk hier de sfeerimpressie van MPJC2014

MPJC 2013
Donderdag 20 juni 2013 vond de zesde editie van het  Mediapark Jaarcongres plaats. Het was wederom een groot succes met interessante presentaties met onder andere: de opening van staatssecretaris Sander Dekker (OC&W), Erik Anderson (PDS) over kansen voor Nederlandse partijen in online video,  Stef van der Ziel (StreamZilla) over de komst van Netflix naar Nederland en inspirerende internationale sprekers zoals Matt Danzico (BBC) en Kenyatta Cheese (Know Your Meme). Heb je het congres gemist of wil je nog presentaties terugzien? Bekijk hier de video’s, verslagen en foto’s!

MPJC2012
Wat wordt ‘the next big thing’ in de televisie-industrie? Die vraag stond centraal tijdens MPJC2012. De komst van social media, second screen en connected tv brengen grote veranderingen te weeg in het medialandschap en mediaformats. Het is bijzonder moeilijk om te voorspellen welke trends bepalend gaan zijn aldus keynote speaker Gary Carter (formatspecialist en COO FremantleMedia). Uiteindelijk zijn het de kijkers die beslissen: we moeten ze dus iets aanbieden om te zien welke technologie ze gaan adopteren.

De 600 mediaprofessionals die MPJC in 2012 bezochten hoorden ook hoe de Zweedse filosoof en schrijver Alexander Bard het belang van het contact met de kijker onderschreef: niet je ego maar je netwerk is belangrijk.  ‘Het gaat om communities en als je als (media)bedrijf geen contact met communities legt, heb je eigenlijk geen toekomst.’

Je vindt hier een overzicht van de video’s, verslagen, foto’s en ander materiaal rondom MPJC2012.

MPJC2011
Met 700 inschrijvingen, 51 stands op het Innovatieplein en een keur aan topsprekers die hun visie gaven over de laatste ontwikkelingen was MPJC2011 een zeer geslaagde editie. De sprekers, waaronder Bert Habets (RTL) Henk Hagoort (NPO) en Roeland Stekelenburg (NLbuzz) signaleerden volop kansen voor het tweede scherm, maar ook een gemiste kans voor de Publieke Omroep in de kabinetsplannen. Stel het publiek centraal is de boodschap van de media industrie. Kevin Slavin, de internationale keynotespeaker van deze editie sloot daar prachtig op aan met zijn speech ‘Laughter from nowhere’.

Je vindt hier een overzicht van de video’s, verslagen, foto’s en ander materiaal rondom MPJC2011.

MPJC2010
Op 9 juni 2010 vond voor de derde keer het Mediapark Jaarcongres plaats. Deze editie stond in het teken van ‘oog voor het scherm’; innovaties rond het scherm, bekeken vanuit nieuwe ideeën, cijfers en initiatieven. Bioscoop, televisie, computer, mobiele telefoon – we worden in ons dagelijks leven omringd door schermen. Welke innovaties staan ons te wachten? Met onder andere bijdragen van Erik Huggers (BBC), Frank Volmer (Telegraaf), Phil Lelyveld (Consumer 3D Experience Lab) en diverse prominente media ondernemers.

Je vind hier de video’s, presentaties, verslagen, podcasts en persberichten over MPJC2010.

MPJC2009
In 2009 werd voor de tweede keer het Mediapark Jaarcongres georganiseerd. Het congresprogramma was goed gevuld, met de aankondiging van Staatssecretaris Heemskerk dat de radio frequentie vergunningen met 6 jaar verlengd worden, een inzicht in de plannen van aankomende omroep PowNed en de eerste reactie van Plasterk op de plannen van de Commissie Brinkman.

Je vind hier de verslagen, video’s en podcasts van MPJC2009

MPJC2008
In 2008 vond het eerste Mediapark Jaarcongres plaats en de bijeenkomst was een groot succes! Met meer dan 600 ingeschreven deelnemers, interactieve ontbijtsessies, topsprekers, interessante video reportages en het eerste publieke optreden van Henk Hagoort als voorzitter van de NPO, bood de dag een prachtig overzicht van de belangrijkste cross media ontwikkelingen in Nederland.

Je vind hier de verslagen, video’s en podcasts van MPJC2008