Virtual Reality vraagt om een nieuwe manier van storytelling

Hoe kun je als merk of medium met virtual reality gebruiken om een totaalervaring aan te bieden? Wat heeft deze relatief nieuwe technologie te bieden aan mediaformats? Hoe breng je via VR media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument? In het programma van MPJC presenteren Robert Overweg (Triple IT) en Geert Jan Bogaerts (VPRO) hun ervaringen.

VPRO presenteert De Volmaakte Mens in VR

GJ bogaertsGeert-Jan Bogaerts, hoofd digitaal VPRO, laat zien hoe VPRO experimenteert met virtual reality en daarmee ook invulling geeft aan een kerntaak van de publieke omroep: innovatie. De omroep maakt een aflevering van de documentaireserie De Volmaakte Mens met behulp van een 360 graden camera. Met hulp van een VR-bril of een geavanceerder ‘bril’ als Oculus Rift krijgt de kijker een immersed experience ofwel: het lijkt alsof je erbij bent. Bogaerts vertelt over de geheel andere manier van vertellen die VR vraagt. “Het vraagt een nieuwe taal. We staan nog aan het begin. Het lijkt alsof we in het jaar twee van de stomme film zitten. Iedereen roept ‘oh’ en ‘ah’ over de mogelijkheden, maar we zijn nog ver verwijderd van het maken van Oscarwinnend materiaal.”

De VPRO is bezig met vier onderzoekslijnen:

  1. Virtual Reality: ervaring opdoen met deze nieuwe technologie
  2. Distibutie en schaal : hoe deel je VR op grote schaal? VPRO heeft als oplossing de cardboard-bril gekozen, die ook tijdens het congres uitgedeeld.
  3. Media in de publieke ruimte. Hoe kunnen we doelgroepen bereiken bij live events?
  4. Delen van gepersonaliseerde ervaring. Hoe kunnen we individuele ervaringen collectief maken.

Voor de innovatietrajecten is de VPRO op 1 maart jl. een Medialab gestart op Strijp-S op het oude Philipsterrein in Eindhoven, een technologie en design hub waarin VPRO samenwerkt met ontwerpers, uitvinders en mediamakers.

Geert Jan Bogaerts (VPRO) @ MPJC2015 from iMMovator

Beyond Sports: echte voetbalwedstrijden in VR-simulaties

robert overwegRobert Overweg van Beyond Sports laat zien hoe virtual reality de sport kan verrijken, voor kijkers maar ook voor spelers. Met vier camera’s langs het veld kan Beyond Sports een dataset genereren die weer kan worden omgezet in een 3D-simulatie.  Kijkers kunnen als het ware mee voetballen en kijken door de ogen van hun favorieten. Teams kunnen de technologie gebruiken om wedstrijden nauwkeurig te analyseren vanuit diverse perspectieven. Beyond Sports werkt hiervoor al samen met Ajax, PSV en AZ.

Robert Overweg vertelt dat ondertussen duidelijk is dat virtuele simulaties een forse impact hebben op gedrag. De hersenen reageren op de beelden alsof de persoon er zelf bij was. “We kunnen zelfs valse herinneringen implementeren.”

Met de Universiteit van Utrecht onderzoek Beyond Sports de effectiviteit van virtual reality en de impact op mensen.

Robert Overweg (Beyond Sports) @ MPJC2015 from iMMovator