NOS: Was Ich noch zu sagen hätte.

Jan de Jong isJan de Jong directeur bij de Nederlandse Omroep Stichting (NOS).Begonnen op 1 juni 1993 als stagiaire  bij Studio Sport.  Zit sinds 2005 in de directie van de NOS, en werd in 2010 algemeen directeur. Hij maakte van de NOS een multimediaal bedrijf dat wekelijks 94% van de Nederlandse bevolking bereikt en de helft van de kijktijd naar de publieke omroep genereert. Wat is de volgende stap voor de NOS nu Netflix, Google en Apple Risk aan het spelen zijn?

NOS zit in ieder geval niet stil. De Jong noemt in razend tempo wat facts en figures. NOS maakt 12.000 uur televisie per jaar voor nog geen 1,47 euro per maand per gezin en biedt dit 24/7 aan. NOS is volledig multimediaal en volgens De Jong het meest onmisbare merk van Nederland. Iedere week bereikt NOS 94% van de Nederlandse bevolking. Bij NOS gaat het niet om het aantal pageviews maar om de relevantie, stelt hij, en NOS presenteert content via de platforms waarop de verschillende doelgroepen actief zijn. NOS was de eerste die nieuws via Snapchat en Instagram aanbood. “Lineaire televisie is zeer levend”, stelt hij.”Samen kijken we nog steeds 3 uur en 10 minuten per dag.”

Hoe ziet hij de toekomst. De Jong wantrouwt iedereen die het weet, maar bespeurt wel trends. Voor ‘tijdloze content’, de content die niet aan tijd gebonden is en die je altijd kan kijken hebben Nederlandse partijen de strijd volgens hem verloren van partijen als Google, Netflix en YouTube. Maar voor aanbod van tijdsgebonden en/of live sport- en nieuwsevenementen is er wel ruimte. Nos is specialist op dit gebied. De Jong stelt dat de omroepen geen duidelijke keuze maken.

De Jong ziet ook dat het traditionele verdienmodel niet langer werkt. Het maken van hoogwaardig nieuws is duurder dan de advertentieinkomsten. En veel advertentieinkomsten gaan naar Google en Facebook die samen een mijard uit de Nederlandse reclamemarkt halen. Door de exponentiële toename in het gebruik van adblockers wordt online adverteren steeds minder interessant.

“Platform en content zullen niet langer in één hand zijn”, stelt De Jong. NOS had tv- en radiokanalen en teletekst en kon zelf aanbod en tijd bepalen. Dat monopoie is niet meer. NOS wil content aanbieden via alle relevante platforms en zo snel mogelijk inspelen op nieuwe platforms. Dat de NOS dit innovatieve vermogen heeft, bewijst de dagelijkse praktijk. NOS zal dan wel afspraken moeten maken met de partijen die momenteel profiteren van de gratis nieuwscontent die via hun platforms wordt aangeboden, zoals de telco’s, Google en Facebook.

NOS experimenteert met verschillende platforms en vormen van content in het NOS Lab. De Jong vertelt dat NOS ook experimenteert met 360-graden film (documentaire over de Bijlmer-bajes). Daarnaast werken ze samen met vloggers om nieuws ook op YouTube te brengen, waar NOS een grote speler wil worden.

Volgens de Jong is het aanbod van NOS voldoende onderscheidend in het grote online aanbod, omdat NOS kwaliteit biedt en betrouwbaar is.  “We doen aan factchecking, ordenen het nieuws en duiden het: welke invloed heeft het op jouw leven.” Door het aanbod op de verschillende platforms kan de ‘smaak’ misschien veranderen, maar de ingrediënten veranderen niet, stelt De Jong.

Met welke vragen worstelt hij zelf? De Jong: “Hoe houd je radio aantrekkelijk voor jongeren? En ook: hoe zorg je dat de politiek voldoende inziet wat de waarde is van publieke omroep voor Nederland en dat er een fatsoenlijk mediabeleid moet zijn. Bijna alle grote mediapartijen in Nederland zijn in buitenlandse handen, behalve NPO en Telegraaf.”

Bekijk hieronder de slides:

Presentatie Jan de Jong (NOS) op het Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator
 

Jan de Jong (NOS) @ Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator on Vimeo.