Media Jaarcongres 29 juni in teken van ‘A New World, A New Perspective’

Op donderdag 29 juni staat het Media Park in Hilversum weer in het teken van de toekomst van de media. Tijdens het Media Jaarcongres (MJC) kan iedereen die zich verbonden voelt met de media met elkaar in contact komen. Aan de hand van verhalen, gesprekken en demo’s kijkt het MJC naar de toekomst en welke invloed het veranderende medialandschap daarop heeft.

A New World, A New Perspective
De 10e editie van het Media Jaarcongres staat in het teken van ‘A New World, A New Persperctive’. De afgelopen tien jaar is het medialandschap voorgoed veranderd. Een nieuwe wereld met daarbij behorende regels. We zitten niet meer op zaterdagavond met het gezin voor de televisie. Onze tijd wordt verdeeld over diverse schermen en media. Iedereen is altijd en overal bereikbaar, we zijn sociaal via diverse online platformen en kijken hele series in één keer wanneer wij zin hebben om te kijken. Alles wat we doen, waar we naar zoeken en waar wij ons bevinden is geregistreerd. Grote platforms als Facebook, YouTube, WhatsApp en Google kunnen aan de hand van hun data voorspellen wat wij gaan doen. Kunstmatige intelligentie en data-analyse zijn geen academische specialisaties meer, maar aanjagers van media innovatie.

Nederland in ontwikkeling
Met deze nieuwe wereld zijn er ook nieuwe mogelijkheden ontstaan. Hoe een klein land als Nederland zich staande kan houden in dit internationale geweld van veranderingen wordt besproken tijdens het MJC op 29 juni. Hoe kunnen Nederlandse media makers en bedrijven profiteren van het globale speelveld en welke ontwikkelingen rond video zitten er nog meer aan te komen. Samen met sprekers als onder andere Arjen Lubach, Arno Lubrun van Facebook Benelux en Frank Volmer van STER neemt dagvoorzitter Rens de Jong het MJC aan de hand mee naar de toekomst. Zij, en diverse andere topsprekers uit de media-industrie, geven hun visie op de nieuwe wereld.

Kom ook
Inschrijven kan via de website www.mediajaarcongres.nl,  daar is tevens het complete programma te vinden. Of volg het congres via Facebook en/of Twitter.

MJC
Het Media Jaarcongres is een initiatief van iMMovator Cross Media Network en Beeld en Geluid. In de afgelopen tien jaar heeft het MJC zich ontwikkeld tot dé ontmoetingsplek voor de Nederlandse Media-industrie. Voorgaande jaren heette dit congres nog Media Park Jaarcongres (MPJC) en hoewel het zich nog op het Media Park afspeelt behelst het de gehele media-industrie. Daarom is gekozen om de naam te wijzingen naar Media Jaarcongres. Andere naam, maar nog steeds dezelfde dynamiek.

Een blik op de toekomst tijdens MJC-expertsessies

Op 29 juni organiseren Beeld en Geluid en iMMovator voor de 10e keer het Media Jaarcongres (MJC) op het Media Park, die dit jaar in het teken staat van ‘A New World, A New Perspective’. Tijdens het MJC komt de Nederlandse media-industrie bij elkaar om zich te laten bijpraten rondom de belangrijke ontwikkelingen in het huidige videolandschap. Naast het plenaire programma bieden verschillende MJC partners gratis expertsessies aan. In een klein(er) gezelschap komen tijdens deze sessies specifieke onderwerpen aan de orde. Laat je bijpraten over o.a. media en live events, data voor media, virtual reality en business voor media.

(Inter)nationale topsprekers

Tijdens het Media Jaarcongres kan iedereen die zich verbonden voelt met de media op een makkelijke manier met elkaar in contact komen. Aan de hand van verhalen, gesprekken en demo’s kijkt het MJC naar de toekomst en welke invloed het veranderende medialandschap daarop heeft.

Onder leiding van dagvoorzitter Rens de Jong geven diverse topsprekers uit de media industrie hun visie op de nieuwe wereld. In het plenaire programma zijn er onder andere bijdragen van Arjen Lubach, Jørgen Madsen Lindemann (Modern Times Group) en Deborah Acosta (New York Times).

Verdiepende sessies

Naast het plenaire programma bieden verschillende MJC-partners expertsessies aan. In de sessies wordt met een klein(er) gezelschap dieper ingegaan op de nieuwe regels en mogelijkheden van de hedendaagse media.

Door het brede programma aan expertsessies is er voor ieder wat wils. De expertsessie Data4Media van iMMovator is gericht op de kansen die data biedt voor toepassingen in de media en de rol en noodzaak van de datascientist. Daarnaast organiseert iMMovator in het kader van het SAX programma de expertsessie Sport en Media innovaties, in deze expertsessie wordt er dieper in gegaan op het live meebeleven van grote sport en live events en het inzetten van data en beelden voor nieuwe diensten en visualisaties. Tijdens de expertsessie Virtual Worlds wordt er dieper ingegaan op de inspirerende toepassingen van Virtual, Augmented en Mixed reality in de media- en erfgoedsector. De Gemeente Hilversum organiseert een expertsessie in het kader van de Media Mile, een route langs verschillende mediahotspots in de stad.

Het Commissariaat voor de Media brengt jaarlijks in de vorm van de Mediamonitor verslag uit van de stand van zaken op de Nederlandse mediamarkt. Op 29 juni wordt een speciale editie gelanceerd, die de ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar laat zien. Tijdens deze expert sessie worden de grote ontwikkelingen getoond, en gaat het Commissariaat in gesprek over de implicaties voor mediabeleid in Nederland

Gratis toegankelijk

De expertsessies worden tussen de drie plenaire sessie gehouden en zijn gratis toegankelijk, ook voor wie niet naar het plenaire MJC-programma komt. Kijk op de website www.mediajaarcongres.nl voor het complete programma en schrijf je gelijk in voor de expertsessies.

 

Over het Media Jaarcongres

Het Media Jaarcongres is een initiatief van iMMovator Cross Media Network en Beeld en Geluid. In de afgelopen tien jaar heeft het MJC zich ontwikkeld tot dé ontmoetingsplek voor de Nederlandse Media-industrie. Voorgaande jaren heette dit congres nog Media Park Jaarcongres (MPJC) en hoewel het zich nog op het Media Park afspeelt behelst het de gehele media-industrie. Daarom is gekozen om de naam te wijzingen naar Media Jaarcongres. Andere naam, maar nog steeds dezelfde dynamiek.

Thema MJC 2017: ‘A New World, A New Perspective’

Op 29 juni staat het Media Park in het teken van Media Jaarcongres! Een dag innovatie en inspiratie rondom het thema ‘A New World, A New Perspective’. 

De 10e editie Media Jaarcongres (MJC), dé ontmoetingsplek voor de Nederlandse media-industrie, vindt dit jaar plaats op donderdag 29 juni in Studio 21 op het Media Park. De afgelopen 10 jaar is het medialandschap voorgoed veranderd. Het is een nieuwe wereld met nieuwe regels. We spreiden onze tijd over verschillende schermen en media, van een eindeloze stroom aan berichten op social media, het binge-watchen van hele series in korte en het altijd en overal bereikbaar zijn. De platforms die we hiervoor gebruiken van Facebook, YouTube, WhatsApp tot aan Google, zijn globaal en weten alles van ons. Wat we doen, waar we naar zoeken, waar we ons bewegen. Ze kunnen inmiddels voorspellen wat we gaan doen.

Alle video is tegenwoordig digitaal, en daarmee zijn er ineens nieuwe mogelijkheden ontstaan. Rondkijken in een video, het herkennen van mensen en gebeurtenissen, het koppelen van video aan informatie in alle vormen. Kunstmatige intelligentie en data analyse zijn geen academische specialisaties meer, maar aanjagers van media innovatie. Wat betekent dit alles voor de Nederlandse mediasector? Hoe kan een klein land midden in de  internationale ontwikkelingen een levendige en gezonde media industrie behouden? Hoe kunnen Nederlandse media makers en bedrijven ook profiteren van het globale speelveld? En welke ontwikkelingen rond video zitten er nog aan te komen?

Het MJC kijkt aan de hand van een verhalen, gesprekken en demo’s vooruit naar wat deze veranderingen betekenen. Onder leiding van dagvoorzitter Rens de Jong geven diverse topsprekers uit de media industrie hun visie op de nieuwe wereld. In het plenaire programma zijn er onder andere bijdragen van: 

Bekijk hier de volledige line-up!

Early Bird tickets tot 1 april!

Schrijf het vast in je agenda: Het Media Jaarcongres zal dit jaar op 29 juni 2017 plaatsvinden. Het MJC brengt de televisie, uitgevers, internet, reclame, ICT en telecom wereld samen en geeft inzicht in de stand van zaken in de mediawereld, gericht op innovatie en inspiratie. Het MJC kijkt naar de actuele ontwikkelingen in Nederland, laat prominenten uit de industrie aan het woord, geeft innovatieve bedrijven de kans om hun diensten te presenteren en biedt door presentaties en demo’s ook een blik op de toekomst. Een dag innovatie en inspiratie! In één dag wordt je dus helemaal bijgepraat rondom media innovatie. We zorgen weer voor een inspirerend programma met exclusieve sprekers. Na het MJC bruis je weer van de nieuwe energie en inspiratie! 

Early Bird tickets
Profiteer tot 1 april van het Early Bird tarief en betaal slechts €149,- per ticket i.p.v. €250,-. Schrijf je nu snel voor 1 april!

Save the Date!

In 2017 zal Media Jaarcongres plaatsvinden op donderdag 29 juni. Noteer het vast in je agenda! 

MPJC ‘The Video Age’ vanaf 10.00 uur live te volgen met opening Matt Locke

MPJC The Video op diverse manieren online te volgen

Beeld en Geluid, iMMovator en Media Academie organiseren vandaag voor de negende keer het Mediapark Jaarcongres in studio 21. Het congres, met thema ‘The Video Age’, belicht het nieuwe videolandschap vanuit verschillende kanten: van nieuwe platforms, spelers en business modellen tot het gebruik van data en de export van tv-formats. Met bijdragen van onder andere Jan de Jong (NOS), Jildou van der Bijl (LINDA Magazine) en Geert-Jan van de Snoek (TMG). Het congres is vanaf 10.00 live te volgen via een livestream, visual radio en diverse social media.

Livestream

Vanaf 10.00 is het plenaire congresprogramma, dat geopend wordt door internationale spreker Matt Locke (Storythings), live te volgen via een livestream vanaf de website van MPJC. De stream wordt verzorgd door United en Streamzilla, beide partner van het evenement. Dit jaar wordt het congres voor de eerste keer ook live uitgezonden op YouTube en Facebook.

René Delwel, CEO United: “Als vriend van MPJC vindt United het belangrijk dat de verhalen die de sprekers op het podium delen goed worden vastgelegd en gedeeld. De kennis en ervaringen worden daarmee breder verspreid door onze sector. Daarom zorgen wij voor een professionele registratie en streamen we het congres naar diverse platforms.”

Visual Radio

Radiostation New Business Radio doet de hele dag live verslag van MPJC, met sfeerreportages, topsprekers, studiogasten, innovaties en live reportages vanaf het congres. Uiteraard kan ook, in het kader van het thema ‘The Video Age’, de gehele dag live radio worden gekeken via visual radio. De gehele audio- en videoregistratie van New Business Radio wordt gemaakt in nauwe samenwerking met Promare Communicatie & Media en Kees van ’t Hof Broadcast Services.

”Mooi dat we er met New Business Radio weer live bij zijn dit jaar! We zien steeds meer de ontwikkeling dat radio, maar zeker ook visual radio, wordt ingezet als geïntegreerd onderdeel van een event. Het MPJC2016 is hir een uitstekend voorbeeld en past bovendien uitstekend binnen ons radioformat”, aldus Lars Schotanus van New Business Radio.

Social Media

Daarnaast is het congres op diverse manieren via social media te volgen. Er zijn reporters die via Periscope kijkjes achter de schermen geven van het congres en je het congres mee laten beleven. Ook via twitterfacebook en instagram worden opmerkelijke uitspraken en sfeerimpressies gedeeld. Tenslotte worden de bezoekers van MPJC opgeroepen via snapchat beelden te delen met het account van GoSpooky. GoSpooky bundelt de verhalen tot één snapchat aftermovie van het congres.

Bekijk hier het complete programma, de sprekers line-up van het Mediapark Jaarcongres. Naast het plenaire programma dat in het teken staat van ‘The Video Age’ host het MPJC een aantal gratis te bezoeken expertsessies. In deze verdiepende sessies komen onderwerpen als UHD, Interactief video decor, augmented reality en storytelling aan bod. Het Mediapark Jaarcongres is een initiatief van iMMovator Cross Media Network, Media Academie en Beeld en Geluid.

 

Persbericht: nieuwe technologie te zien en te beleven op MPJC

Demo’s van o.a. HTC Vive, VR Cinema en interactief video decor

Tijdens het Mediapark Jaarcongres op 23 juni zijn diverse nieuwe technologieën te zien en te beleven in Studio 21 op het Media Park. Bezoekers van dit media vakcongres kunnen bijvoorbeeld de HTC Vive ervaren bij de stand van MediaMonks op de MPJC Playground, en interactieve video decors beleven bij de demo opstelling van Chain. 

Donderdag 23 juni komt de Nederlandse media-industrie bij elkaar voor het Mediapark Jaarcongres. Een dag vol innovatie en inspiratie rondom het thema ‘The Video Age’.  Naast spraakmakende presentaties van onder andere Jan de Jong (NOS), Maikel Verhaaren (GfK) en Wendy Bernfeld (Rights Stuff) kunnen de bezoekers de ‘Video Age’ aan den lijve ondervinden op de playground van het congres.

Virtual Reality

Digitaal bureau MediaMonks is op MPJC aanwezig met de veelbesproken virtual reality bril de HTV Vive. Met 2 sensoren en de room-scale technologie kun je daadwerkelijk rondlopen in een virtuele wereld en digitale hondjes aaien, pijl-en-boog schieten of je creatieve geest uitproberen met Google’s Tilt Brush. Kom met MediaMonks’s VR experts praten over de mogelijkheden voor de HTC Vive, GearVR, Google Cardboard en meer VR experience op de playground in de foyer.

De SWITCH, gelegen bij de ingang van Studio 21, zal 23 juni worden omgetoverd tot een VR Pop-Up Cinema. In deze bioscoop beleven bezoekers in 10 minuten de laatste VR-films: van horror tot documentaire, van fictie tot fun. De VR Pop-Up Cinema is een samenwerking van Media Park en &samhoud media. De VR Pop-up Cinema is geopend vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur en is helemaal gratis, ook voor mensen die niet MPJC bezoeken.

Interactief Video Decor

Ook facilitair bedrijf Chain bouwt een speciale demo opstelling in Studio 21, waar interactief video decor centraal staat. De inzet van video voor effect en weergaven is al geruime tijd een bekend gegeven. De huidige technieken maken het inmiddels mogelijk een volgende stap te zetten: een verdere integratie van video en licht met het traditionele decor. Denk aan live video mapping, combinatie in aansturing van licht en video content en interactieve video decors. Chain laat op MPJC diverse toepassingen zien.

Naast bovengenoemde demo’s zijn Gemeente Hilversum, 3Rivers, Bindinc, Optispeech, Zoomin.TV, FC Klap, Ooyala, United, New Business Radio, TMG, Angrybytes en 24i ook aanwezig op de MPJC Playground in de foyer van Studio 21.

Thema ‘The Video Age’ in korte videosnacks

Op de playground is ook aandacht voor het thema ‘The Video Age’. Bezoekers kunnen een animated gif maken bij de stand van de initiatiefnemers van MPJC: iMMovator, Media Academie en Beeld en Geluid. Beeld en Geluid produceert bovendien een Video quiz tijdens het plenaire programma met spraakmakende video items uit het archief. Daarnaast worden bezoekers van het congres opgeroepen op via snapchat korte videosnacks of foto’s in te sturen die door GoSpooky samengevoegd worden tot een aftermovie van het MPJC, gemaakt door de bezoekers. “Snapchat is een populair communicatiemiddel onder jongeren en wordt gedreven door foto’s en video’s. We dagen onze gasten uit ons op Snapchat te laten zien hun MPJC er voor hen uitzag!’, aldus Monique van Dusseldorp, samensteller van het programma.

Bekijk hier het complete programma, de sprekers line-up van het Mediapark Jaarcongres. Naast het plenaire programma dat in het teken staat van ‘The Video Age’ host het MPJC een aantal gratis te bezoeken expertsessies. In deze verdiepende sessies komen onderwerpen als UHD, Interactief video decor, augmented reality en storytelling aan bod. Een sneak preview van MPJC The Video Age is hier te bekijken. Het Mediapark Jaarcongres is een initiatief van iMMovator Cross Media Network, Media Academie en Beeld en Geluid.

Sneak Preview! MPJC The Video Age

Traditiegetrouw maakt MPJC een serie videoreportages met quotes van bekende media ondernemers. Zij geven hun visie op de huidige ontwikkelingen, vertellen waar ze mee bezig zijn en waar volgens hen kansen liggen. Bekijk hieronder een sneak preview!

Sneak preview: MPJC The Video Age from iMMovator on Vimeo.

Branded video is geen optie, maar een strategie

Video is overal om ons heen. Op ieder device, op elk tijdstip, op elke plek. Er wordt meer videocontent gemaakt dan ooit en we krijgen steeds meer video’s aangeraden via slimme algoritmes. Video is daarnaast allang niet meer alleen voor mediabedrijven. Steeds meer merken communiceren via video met hun klanten, op een persoonlijke manier. Magnus Zaar is één van Europa’s meest ervaren en gerespecteerde video-ondernemers. Wat kunnen media en merken leren van deze befaamde videopionier?

Tot voor kort was Zaar directeur Televisie bij de Zweedse krant Aftonbladet. Sinds een klein jaar bestiert hij met collega’s Think Agency, het eerste bureau dat geheel gericht is op online video. Met z’n nieuwe bedrijf adviseert Zaar voornamelijk. Hij adviseerde bijvoorbeeld zuivelproducent Arla die begon aan een videoserie van de productie en consumptie. Zijn verwachting: ”Branded video gaat een flink deel van de professionele videomarkt innemen.”

Branded-video-1-768x510

Geen projectje, maar visie

Zaar begon het vraaggesprek met zijn mantra: “Het grootste misverstand is dat video een optie is. Iets dat je wel of niet kunt maken als bedrijf of er even bij kunt doen. Video is de kern, het is geen keuze om het er even bij te doen. Internet wordt een op video-gebaseerd medium, Facebook ook. Alle social media, klantenservice en ook interne communicatie: alles. Dus je kunt niet volstaan met het bedenken van een serie van vijf videootjes van tien minuten voor dit jaar en dan volgend jaar maar weer eens zien. Je moet je hele business herzien met de vraag wat video kan betekenen. Vervolgens kun je bepalen of de noodzaak zich morgen aandient, of over één of misschien pas drie jaar tijd.”

Video is de kern, het is geen keuze om het er even bij te doen.

Is dit niet de slager die predikt dat er elke dag vlees op je bord moet liggen? Zaar wijst op de enorme groei van online video. Moet iedereen zich dan zomaar op video storten? ”Nee, juist niet, je moet je strategie nauwkeurig bepalen. Hoe je je als medium of adverteerder kunt onderscheiden.” Dan nog, hoeveel tijd hebben we om al die branded video te bekijken? Zaar: ”Gebruikers consumeren video op een nieuwe wijze, zoals snacken. Dus moet je als producent inspelen op dat gedrag: de video’s die we maken moeten ‘always on, always present’ zijn, heel breed worden vertoond en weinig tijd vergen.”

Branded brandhout

In zijn tijd bij Aftonbladet breidde Zaar de afdeling in drie jaar tijd uit van 19 naar 90 personen. Aftonbladet maakt nu dagelijks vier uur (pré-)live televisie en produceert tal van eigen series, zoals over een jonge talentvolle voetbaltweeling.

Video was in die tijd nog verlieslijdend. In het financieel rapport over het eerste kwartaal van 2016 van Schibstedt en het jaarverslag over 2015 legt Schibstedt uit hoe goed de Zweedse dochtersgroep de overgang naar digitaal heeft gemaakt. Aftonbladet biedt veel ruimte voor branded video om geld in het laatje te brengen. Toch waren de meeste producties die de site aangeleverd kreeg brandhout, om maar in terminologie te blijven.

Te traag en te saai

Er wordt veel beroerde branded video gemaakt, zo kan iedereen vaststellen bij Nederlandse bedrijven die een teen in het water steken. Te veel producties zijn te traag of te saai en slaan op social media nog geen deuk in een pakje boter. Het vergt flinke creativiteit om als opdrachtgever en producent je echt in te beelden in de aandachtsspanne van de kijkers, vindt Zaar.

Te veel producties zijn te traag of te saai en slaan op social media nog geen deuk in een pakje boter.

Zaar: ”Branded video moet minstens zo aantrekkelijk en relevant zijn als de redactionele video, dus amuseren of informeren. Goed produceren is extreem moeilijk. Te vaak denken bedrijven nog dat ze een bedrijfsvideo van een half uur kunnen inkorten tot een paar minuten, en dat die dan geschikt is als branded video.”

Hoe houd je die vast en verleid je die tot het delen? Zaar: ”Bedenk even dat een gebruiker gemiddeld 1,7 seconde tijd besteedt aan een Facebookpost en jij komt met je vier minuten video als bedrijf. Hoe groot is dan de kans op succes? Je video moet binnen één minuut, en eigenlijk van begin af aan een grote belofte van voldoende amusement of van betekenis bieden.”

Video aangepast per platform

Merken maken bovendien een grote productiefout volgens Zaar. Vaak wordt gezegd dat je content ‘voor alle platforms’ geschikt moet zijn, maar dat vindt hij een misvatting: ”Je moet niet hetzelfde doen op elk platform, maar je aanpassen per platform. Je eigen website, YouTube, Facebook, Snapchat, een tijdschrift-app: verschillende soorten video per platform.”

Wat werkt er wel en niet? Zaar: ”Het overgrote deel werkt voor geen meter. Maar je kunt geweldige effecten bereiken met branded video’s als je heel goed nadenkt over een consistente serie video’s waarmee je vertrouwen opbouwt bij je publiek.”

Handelsbanken en Red Bull

Het mooiste voorbeeld van geslaagde videostrategie door bedrijven vindt Zaar Red Bull: ”Ze hebben zich omgevormd van een drankproducent tot een mediabedrijf. In Zweden hebben we ook een mooi voorbeeld met Handelsbanken die een financiële nieuwsdienst begon.”

Handelsbanken is op alle fronten aanvallend, bijvoorbeeld met snelle Europese uitbreiding naar onder meer Nederland. Maar is een bank de meest betrouwbare afzender van geldnieuws? Zaar denkt van wel: ”EFN heeft zich bewezen als een aantrekkelijke en betrouwbare journalistieke, financiële nieuwsdienst. Ze realiseren zich dat ze behalve een bank ook een mediabedrijf zijn en concurreren met de tv-zenders.”

Is dit nog ‘branded video’, want de bank is niet aanwezig en heeft inhoudelijk niks te vertellen? Zaar: ”Daar valt deze nieuwsdienst inderdaad net buiten, omdat het onafhankelijk is. Maar ze straalt positief af op het imago van de bank. Het komt de klandizie zeker ten goede, vooral op de lange termijn.”

Oud- en nieuw strijd

Media gaan branded content vertonen, en journalisten, en voorheen onafhankelijke producten, gaan daarin mee. Dreigt er nu geen vervaging te komen tussen commercie en redactie? Zaar geeft het standaard antwoord: ”De integratie van branded content in journalistieke organisaties vereist duidelijke, expliciete regels en grenzen. Branded content moet duidelijk worden onderscheiden om niet verward te worden met journalistiek.”

Branded content moet duidelijk worden onderscheiden om niet verward te worden met journalistiek.

Terwijl adverteerders juist zo vaag mogelijke grenzen willen, gaan mediabedrijven hier vaak in mee omwille van de broodnodige nieuwe omzet. Zaar ziet dat traditionele mediabedrijven als tv-zenders, kabelaars, uitgevers en ook telecombedrijven moeten knokken voor hun plek. ”Ze maken dus veel ruimte voor branded video.”

In hoeverre heb je die partijen nog nodig als je op Facebook en YouTube consumenten kunt bereiken? ”Met viraal aantrekkelijke video’s kun je direct je publiek bereiken zonder krant of tv-zender te betalen. Maar het kost tijd en zware investeringen om je eigen vertrouwde distributie via social media op te bouwen.”

De meeste merken zullen moeite hebben om buiten de bekende media om publiek te bereiken, zodat media die op tijd video groot maken zullen overleven. Zaar: ”Slechts een paar merken kunnen winnen in videodistributie. Voor een tweede, laat staan derde Red Bull of Handelsbanken is niet of nauwelijks plaats. Merken moeten die toppositie in je branche claimen met een strategie in plaats van een projectje draaien met vijf afleveringen van vijf minuten video…”

Kortom, merken moeten een branded videostrategie ontwikkelen, vindt Zaar en als de wiedeweerga hun doelgroepen daarmee gaan vermaken en informeren. Media-exploitanten staan te trappelen om ruimte te bieden en nu zijn er nog leidersposities te verwerven. Straks niet meer.

Meer weten over de inzet van video en de laatste video-innovaties? 23 juni staat het Mediapark Jaarcongres in het teken van ‘The Video Age’! Een dag innovatie en inspiratie met bijdragen van o.a. Pim Schmitz (Talpa), Jildou van der Bijl (Linda Magazine) en Sanne Couzijn (producer van de meisjes van Thijs). Schrijf je in met kortingscode X3A11 X4559 38E6 6063 29AB en betaal slechts €195 i.p.v. €299! Schrijf je hier in.

PERSBERICHT – Dance-industrie moeite met video-exploitatie

Amsterdam, 16 juni 2016 – In De uitdaging die video heet legt auteur Denis Doeland uit waarom de exploitatie van video-content om een nieuwe attitude vraagt: van hokjes-denken naar keten-denken.

Festivalorganisatoren zijn toe aan ‘een andere manier van organiseren’, waarin de centrale waarden van de videocontentketen zich verder ontwikkelen en aanpassen aan de tijd waarin we leven. Dat betekent ook een andere inrichting van besluitvorming, regie, rolverdeling en zeggenschap, zo stelt Denis Doeland in zijn visiestuk De uitdaging die video heet. Een boodschap voor festivalorganisatoren in de dance-industrie.

De smartphone is uitgegroeid tot het belangrijkste medium waarmee de muziekliefhebber videocontent tot zich neemt. Ruwweg tweederde van het internetverkeer verloopt via een mobiel platform en ruwweg tweederde van de bandbreedte van het internetverkeer wordt gebruikt voor het streamen van video.

Videocontent van artiesten kan tegenwoordig via een veelheid van digitale kanalen worden gedistribueerd en een veelheid van platforms worden geconsumeerd. Video-content functioneert niet alleen als promotie- en marketingmiddel van de artiest en het evenement waar de artiest optreedt, maar kan tevens fungeren als verdienmodel.

In 2007 lanceerde YouTube een partnerprogramma waarmee het voor bedrijven en later ook particulieren mogelijk is geworden om geld te verdienen met reclame-inkomsten bij het tonen van video’s. Vandaag de dag verdienen YouTubers goed geld aan de dienst. Je kunt als festivalorganisator met een gedegen contentstrategie ook een goede boterham verdienen aan de videodienst en honderden andere analoge en digitale kanalen.

In De uitdaging die video heet gaat Denis Doeland nader in op de uitdagingen rond het optimaliseren van video-exploitatie. Technisch is er van alles mogelijk, maar welke keuzes zijn de juiste? Strategie is belangrijk, maar om tot de juiste strategie te komen is visie onontbeerlijk. Doeland reikt de bouwstenen aan om tot een visie op video-exploitatie te komen.

Denis Doeland (Utrecht, 1971) is actief in de muziekindustrie sinds 1993, aanvankelijk voor ID&T. In 2002 startte hij DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy and Advice). Na met succes een aantal internationale projecten te hebben afgesloten keerde hij terug naar ID&T, waar hij ondermeer Dance-Tunes, ID&T’s download platform, initieerde. Sinds 2013 is hij gastdocent aan Fontys Hogeschool in Tilburg. Eerder publiceerde hij, met Ger Hofstee,vanAnaloognaarDigitaal. Eind vorig jaar verscheen zijn boek EDM en de digitale wereld, dat ook een Engelse versie kent.

MPJC expertsessie over het meten van muziekbeleving.

Denis Doeland leidt op 23 juni tijdens het Mediapark Jaarcongres de gratis expertsessie over het ‘meten van muziekbeleving: data, data,data. Deze expertsessie wordt georganiseerd door CLICKNL Media & ICT en iMMovator. Schrijf je hier gratis in om de expertsessie bij te wonen. 

 

Videomakers opgelet: stuur je beste video’s in voor MPJC showcasefestival

Het Mediapark Jaarcongres (MPJC), dé ontmoetingsplek voor de Nederlandse media-industrie, roept videomakers op hun beste en meest vernieuwende werk in te sturen. Uit de inzendingen zal de organisatie de meest in het oog springende producties selecteren voor een showcase-sessie in studio 21 tijdens het congres op 23 juni. In het kader van het thema ‘The Video Age’ wil het congres innovatieve en creatieve makers in het zonnetje zetten.

Tijdens het Mediapark Jaarcongres komt de Nederlandse media-industrie bij elkaar om zich te laten bijpraten rondom belangrijke ontwikkelingen in het huidige videolandschap. Welke video-innovaties gaan het medialandschap veranderen? Wat gebeurt er op het gebied van data, search en personalisatie? En waarom doen onze tv-formats het zo goed in Azië, terwijl tv-formats in het versnipperde medialandschap van Nederland dood verklaard worden? Onder meer Pim Schmitz (Talpa), Bert Habets (RTL) en Jan de Jong (NOS) gaan op deze vragen in tijdens het plenaire programma.

Showcasefestival in studio 21

Naast het plenaire programma bestaat MPJC uit een serie exclusieve expertsessies. Een van deze sessies zal plaatsvinden in studio 21, waar op de grote schermen achter het podium een showcasefestival wordt getoond. Nederlandse videomakers lichten kort hun beste videoproducties toe, waarna het publiek een impressie te zien krijgt. Voor dit showcasefestival is de organisatie van MPJC op zoek naar getalenteerde videomakers die hun werk willen tonen.

Videomakers die kans willen maken hun beste video’s tijdens dit media event te tonen kunnen hun motivatie en een linkje naar hun video of showreel sturen naar showcase@mpjc.nl. De organisatie maakt in aanloop naar het congres bekend welke videomakers zijn geselecteerd.

‘The Video Age’ centraal tijdens Mediapark Jaarcongres op 23 juni

Nederlandse mediatop spreekt over video innovatie en nieuwe verdienmodellen

Het Mediapark Jaarcongres (MPJC), dé ontmoetingsplek voor de Nederlandse media-industrie, zal dit jaar plaatsvinden op donderdag 23 juni in Studio 21 op het Media Park. Onder meer Pim Schmitz (Talpa), Jan de Jong (NOS) en Jildou van der Bijl (LINDA Magazine) zijn aanwezig om hun visie te delen rondom het thema: ‘The Video Age’. Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in dit videotijdperk, waarin aan de ene kant meer video om ons heen is dan ooit en de mogelijkheden voor makers enorm zijn, maar waar aan de andere kant geld verdienen met video steeds meer onder druk komt te staan door de versnippering van het publiek?

Thema MPJC2016: The Video Age

Video is overal. Op je smartphone, tablet, laptop of in je huiskamer op het grote tv-scherm. Van social media tot VOD-platform. Van virals tot virtual reality. De keuze is enorm! Dit videotijdperk biedt dan ook legio mogelijkheden aan videomakers. Transmedia storytelling, de immersive ervaring van virtual reality, dankzij big data steeds meer kennis over je publiek… De impact van video wordt groter dan ooit.

Maar hoewel de consumptie en productie van video steeds groter wordt, het bereik en de winstgevendheid bij kranten, radio en tv neemt alsmaar af. Alhoewel? Er zijn ook markten die explosief groeien. Neem China of Saoedi-Arabië waar tv-formats afkomstig uit onze markten gretig worden afgenomen en giga bereikcijfers realiseren. Tv-formats zijn nog niet aan hun einde. Wat betekent dit? Tijdens MPJC gaan verschillende spelers uit dit videotijdperk in op deze tegenstelling.

Nederlandse mediatop aanwezig

Tijdens het congres delen verschillende professionals hun visie op de ontwikkelingen in het videotijdperk. Welke video-innovaties gaan het medialandschap veranderen? Wat gebeurt er op het gebied van data, search en personalisatie? En waarom doen onze tv-formats het zo goed in Azië, terwijl tv-formats in het versnipperde medialandschap van Nederland dood verklaard worden? Er zijn bijdragen van onder andere: