Save the Date!

In 2017 zal Media Jaarcongres plaatsvinden op donderdag 29 juni. Noteer het vast in je agenda! 

MPJC ‘The Video Age’ vanaf 10.00 uur live te volgen met opening Matt Locke

MPJC The Video op diverse manieren online te volgen

Beeld en Geluid, iMMovator en Media Academie organiseren vandaag voor de negende keer het Mediapark Jaarcongres in studio 21. Het congres, met thema ‘The Video Age’, belicht het nieuwe videolandschap vanuit verschillende kanten: van nieuwe platforms, spelers en business modellen tot het gebruik van data en de export van tv-formats. Met bijdragen van onder andere Jan de Jong (NOS), Jildou van der Bijl (LINDA Magazine) en Geert-Jan van de Snoek (TMG). Het congres is vanaf 10.00 live te volgen via een livestream, visual radio en diverse social media.

Livestream

Vanaf 10.00 is het plenaire congresprogramma, dat geopend wordt door internationale spreker Matt Locke (Storythings), live te volgen via een livestream vanaf de website van MPJC. De stream wordt verzorgd door United en Streamzilla, beide partner van het evenement. Dit jaar wordt het congres voor de eerste keer ook live uitgezonden op YouTube en Facebook.

René Delwel, CEO United: “Als vriend van MPJC vindt United het belangrijk dat de verhalen die de sprekers op het podium delen goed worden vastgelegd en gedeeld. De kennis en ervaringen worden daarmee breder verspreid door onze sector. Daarom zorgen wij voor een professionele registratie en streamen we het congres naar diverse platforms.”

Visual Radio

Radiostation New Business Radio doet de hele dag live verslag van MPJC, met sfeerreportages, topsprekers, studiogasten, innovaties en live reportages vanaf het congres. Uiteraard kan ook, in het kader van het thema ‘The Video Age’, de gehele dag live radio worden gekeken via visual radio. De gehele audio- en videoregistratie van New Business Radio wordt gemaakt in nauwe samenwerking met Promare Communicatie & Media en Kees van ’t Hof Broadcast Services.

”Mooi dat we er met New Business Radio weer live bij zijn dit jaar! We zien steeds meer de ontwikkeling dat radio, maar zeker ook visual radio, wordt ingezet als geïntegreerd onderdeel van een event. Het MPJC2016 is hir een uitstekend voorbeeld en past bovendien uitstekend binnen ons radioformat”, aldus Lars Schotanus van New Business Radio.

Social Media

Daarnaast is het congres op diverse manieren via social media te volgen. Er zijn reporters die via Periscope kijkjes achter de schermen geven van het congres en je het congres mee laten beleven. Ook via twitterfacebook en instagram worden opmerkelijke uitspraken en sfeerimpressies gedeeld. Tenslotte worden de bezoekers van MPJC opgeroepen via snapchat beelden te delen met het account van GoSpooky. GoSpooky bundelt de verhalen tot één snapchat aftermovie van het congres.

Bekijk hier het complete programma, de sprekers line-up van het Mediapark Jaarcongres. Naast het plenaire programma dat in het teken staat van ‘The Video Age’ host het MPJC een aantal gratis te bezoeken expertsessies. In deze verdiepende sessies komen onderwerpen als UHD, Interactief video decor, augmented reality en storytelling aan bod. Het Mediapark Jaarcongres is een initiatief van iMMovator Cross Media Network, Media Academie en Beeld en Geluid.

 

Persbericht: nieuwe technologie te zien en te beleven op MPJC

Demo’s van o.a. HTC Vive, VR Cinema en interactief video decor

Tijdens het Mediapark Jaarcongres op 23 juni zijn diverse nieuwe technologieën te zien en te beleven in Studio 21 op het Media Park. Bezoekers van dit media vakcongres kunnen bijvoorbeeld de HTC Vive ervaren bij de stand van MediaMonks op de MPJC Playground, en interactieve video decors beleven bij de demo opstelling van Chain. 

Donderdag 23 juni komt de Nederlandse media-industrie bij elkaar voor het Mediapark Jaarcongres. Een dag vol innovatie en inspiratie rondom het thema ‘The Video Age’.  Naast spraakmakende presentaties van onder andere Jan de Jong (NOS), Maikel Verhaaren (GfK) en Wendy Bernfeld (Rights Stuff) kunnen de bezoekers de ‘Video Age’ aan den lijve ondervinden op de playground van het congres.

Virtual Reality

Digitaal bureau MediaMonks is op MPJC aanwezig met de veelbesproken virtual reality bril de HTV Vive. Met 2 sensoren en de room-scale technologie kun je daadwerkelijk rondlopen in een virtuele wereld en digitale hondjes aaien, pijl-en-boog schieten of je creatieve geest uitproberen met Google’s Tilt Brush. Kom met MediaMonks’s VR experts praten over de mogelijkheden voor de HTC Vive, GearVR, Google Cardboard en meer VR experience op de playground in de foyer.

De SWITCH, gelegen bij de ingang van Studio 21, zal 23 juni worden omgetoverd tot een VR Pop-Up Cinema. In deze bioscoop beleven bezoekers in 10 minuten de laatste VR-films: van horror tot documentaire, van fictie tot fun. De VR Pop-Up Cinema is een samenwerking van Media Park en &samhoud media. De VR Pop-up Cinema is geopend vanaf 09.00 uur tot 17.00 uur en is helemaal gratis, ook voor mensen die niet MPJC bezoeken.

Interactief Video Decor

Ook facilitair bedrijf Chain bouwt een speciale demo opstelling in Studio 21, waar interactief video decor centraal staat. De inzet van video voor effect en weergaven is al geruime tijd een bekend gegeven. De huidige technieken maken het inmiddels mogelijk een volgende stap te zetten: een verdere integratie van video en licht met het traditionele decor. Denk aan live video mapping, combinatie in aansturing van licht en video content en interactieve video decors. Chain laat op MPJC diverse toepassingen zien.

Naast bovengenoemde demo’s zijn Gemeente Hilversum, 3Rivers, Bindinc, Optispeech, Zoomin.TV, FC Klap, Ooyala, United, New Business Radio, TMG, Angrybytes en 24i ook aanwezig op de MPJC Playground in de foyer van Studio 21.

Thema ‘The Video Age’ in korte videosnacks

Op de playground is ook aandacht voor het thema ‘The Video Age’. Bezoekers kunnen een animated gif maken bij de stand van de initiatiefnemers van MPJC: iMMovator, Media Academie en Beeld en Geluid. Beeld en Geluid produceert bovendien een Video quiz tijdens het plenaire programma met spraakmakende video items uit het archief. Daarnaast worden bezoekers van het congres opgeroepen op via snapchat korte videosnacks of foto’s in te sturen die door GoSpooky samengevoegd worden tot een aftermovie van het MPJC, gemaakt door de bezoekers. “Snapchat is een populair communicatiemiddel onder jongeren en wordt gedreven door foto’s en video’s. We dagen onze gasten uit ons op Snapchat te laten zien hun MPJC er voor hen uitzag!’, aldus Monique van Dusseldorp, samensteller van het programma.

Bekijk hier het complete programma, de sprekers line-up van het Mediapark Jaarcongres. Naast het plenaire programma dat in het teken staat van ‘The Video Age’ host het MPJC een aantal gratis te bezoeken expertsessies. In deze verdiepende sessies komen onderwerpen als UHD, Interactief video decor, augmented reality en storytelling aan bod. Een sneak preview van MPJC The Video Age is hier te bekijken. Het Mediapark Jaarcongres is een initiatief van iMMovator Cross Media Network, Media Academie en Beeld en Geluid.

Sneak Preview! MPJC The Video Age

Traditiegetrouw maakt MPJC een serie videoreportages met quotes van bekende media ondernemers. Zij geven hun visie op de huidige ontwikkelingen, vertellen waar ze mee bezig zijn en waar volgens hen kansen liggen. Bekijk hieronder een sneak preview!

Sneak preview: MPJC The Video Age from iMMovator on Vimeo.

Branded video is geen optie, maar een strategie

Video is overal om ons heen. Op ieder device, op elk tijdstip, op elke plek. Er wordt meer videocontent gemaakt dan ooit en we krijgen steeds meer video’s aangeraden via slimme algoritmes. Video is daarnaast allang niet meer alleen voor mediabedrijven. Steeds meer merken communiceren via video met hun klanten, op een persoonlijke manier. Magnus Zaar is één van Europa’s meest ervaren en gerespecteerde video-ondernemers. Wat kunnen media en merken leren van deze befaamde videopionier?

Tot voor kort was Zaar directeur Televisie bij de Zweedse krant Aftonbladet. Sinds een klein jaar bestiert hij met collega’s Think Agency, het eerste bureau dat geheel gericht is op online video. Met z’n nieuwe bedrijf adviseert Zaar voornamelijk. Hij adviseerde bijvoorbeeld zuivelproducent Arla die begon aan een videoserie van de productie en consumptie. Zijn verwachting: ”Branded video gaat een flink deel van de professionele videomarkt innemen.”

Branded-video-1-768x510

Geen projectje, maar visie

Zaar begon het vraaggesprek met zijn mantra: “Het grootste misverstand is dat video een optie is. Iets dat je wel of niet kunt maken als bedrijf of er even bij kunt doen. Video is de kern, het is geen keuze om het er even bij te doen. Internet wordt een op video-gebaseerd medium, Facebook ook. Alle social media, klantenservice en ook interne communicatie: alles. Dus je kunt niet volstaan met het bedenken van een serie van vijf videootjes van tien minuten voor dit jaar en dan volgend jaar maar weer eens zien. Je moet je hele business herzien met de vraag wat video kan betekenen. Vervolgens kun je bepalen of de noodzaak zich morgen aandient, of over één of misschien pas drie jaar tijd.”

Video is de kern, het is geen keuze om het er even bij te doen.

Is dit niet de slager die predikt dat er elke dag vlees op je bord moet liggen? Zaar wijst op de enorme groei van online video. Moet iedereen zich dan zomaar op video storten? ”Nee, juist niet, je moet je strategie nauwkeurig bepalen. Hoe je je als medium of adverteerder kunt onderscheiden.” Dan nog, hoeveel tijd hebben we om al die branded video te bekijken? Zaar: ”Gebruikers consumeren video op een nieuwe wijze, zoals snacken. Dus moet je als producent inspelen op dat gedrag: de video’s die we maken moeten ‘always on, always present’ zijn, heel breed worden vertoond en weinig tijd vergen.”

Branded brandhout

In zijn tijd bij Aftonbladet breidde Zaar de afdeling in drie jaar tijd uit van 19 naar 90 personen. Aftonbladet maakt nu dagelijks vier uur (pré-)live televisie en produceert tal van eigen series, zoals over een jonge talentvolle voetbaltweeling.

Video was in die tijd nog verlieslijdend. In het financieel rapport over het eerste kwartaal van 2016 van Schibstedt en het jaarverslag over 2015 legt Schibstedt uit hoe goed de Zweedse dochtersgroep de overgang naar digitaal heeft gemaakt. Aftonbladet biedt veel ruimte voor branded video om geld in het laatje te brengen. Toch waren de meeste producties die de site aangeleverd kreeg brandhout, om maar in terminologie te blijven.

Te traag en te saai

Er wordt veel beroerde branded video gemaakt, zo kan iedereen vaststellen bij Nederlandse bedrijven die een teen in het water steken. Te veel producties zijn te traag of te saai en slaan op social media nog geen deuk in een pakje boter. Het vergt flinke creativiteit om als opdrachtgever en producent je echt in te beelden in de aandachtsspanne van de kijkers, vindt Zaar.

Te veel producties zijn te traag of te saai en slaan op social media nog geen deuk in een pakje boter.

Zaar: ”Branded video moet minstens zo aantrekkelijk en relevant zijn als de redactionele video, dus amuseren of informeren. Goed produceren is extreem moeilijk. Te vaak denken bedrijven nog dat ze een bedrijfsvideo van een half uur kunnen inkorten tot een paar minuten, en dat die dan geschikt is als branded video.”

Hoe houd je die vast en verleid je die tot het delen? Zaar: ”Bedenk even dat een gebruiker gemiddeld 1,7 seconde tijd besteedt aan een Facebookpost en jij komt met je vier minuten video als bedrijf. Hoe groot is dan de kans op succes? Je video moet binnen één minuut, en eigenlijk van begin af aan een grote belofte van voldoende amusement of van betekenis bieden.”

Video aangepast per platform

Merken maken bovendien een grote productiefout volgens Zaar. Vaak wordt gezegd dat je content ‘voor alle platforms’ geschikt moet zijn, maar dat vindt hij een misvatting: ”Je moet niet hetzelfde doen op elk platform, maar je aanpassen per platform. Je eigen website, YouTube, Facebook, Snapchat, een tijdschrift-app: verschillende soorten video per platform.”

Wat werkt er wel en niet? Zaar: ”Het overgrote deel werkt voor geen meter. Maar je kunt geweldige effecten bereiken met branded video’s als je heel goed nadenkt over een consistente serie video’s waarmee je vertrouwen opbouwt bij je publiek.”

Handelsbanken en Red Bull

Het mooiste voorbeeld van geslaagde videostrategie door bedrijven vindt Zaar Red Bull: ”Ze hebben zich omgevormd van een drankproducent tot een mediabedrijf. In Zweden hebben we ook een mooi voorbeeld met Handelsbanken die een financiële nieuwsdienst begon.”

Handelsbanken is op alle fronten aanvallend, bijvoorbeeld met snelle Europese uitbreiding naar onder meer Nederland. Maar is een bank de meest betrouwbare afzender van geldnieuws? Zaar denkt van wel: ”EFN heeft zich bewezen als een aantrekkelijke en betrouwbare journalistieke, financiële nieuwsdienst. Ze realiseren zich dat ze behalve een bank ook een mediabedrijf zijn en concurreren met de tv-zenders.”

Is dit nog ‘branded video’, want de bank is niet aanwezig en heeft inhoudelijk niks te vertellen? Zaar: ”Daar valt deze nieuwsdienst inderdaad net buiten, omdat het onafhankelijk is. Maar ze straalt positief af op het imago van de bank. Het komt de klandizie zeker ten goede, vooral op de lange termijn.”

Oud- en nieuw strijd

Media gaan branded content vertonen, en journalisten, en voorheen onafhankelijke producten, gaan daarin mee. Dreigt er nu geen vervaging te komen tussen commercie en redactie? Zaar geeft het standaard antwoord: ”De integratie van branded content in journalistieke organisaties vereist duidelijke, expliciete regels en grenzen. Branded content moet duidelijk worden onderscheiden om niet verward te worden met journalistiek.”

Branded content moet duidelijk worden onderscheiden om niet verward te worden met journalistiek.

Terwijl adverteerders juist zo vaag mogelijke grenzen willen, gaan mediabedrijven hier vaak in mee omwille van de broodnodige nieuwe omzet. Zaar ziet dat traditionele mediabedrijven als tv-zenders, kabelaars, uitgevers en ook telecombedrijven moeten knokken voor hun plek. ”Ze maken dus veel ruimte voor branded video.”

In hoeverre heb je die partijen nog nodig als je op Facebook en YouTube consumenten kunt bereiken? ”Met viraal aantrekkelijke video’s kun je direct je publiek bereiken zonder krant of tv-zender te betalen. Maar het kost tijd en zware investeringen om je eigen vertrouwde distributie via social media op te bouwen.”

De meeste merken zullen moeite hebben om buiten de bekende media om publiek te bereiken, zodat media die op tijd video groot maken zullen overleven. Zaar: ”Slechts een paar merken kunnen winnen in videodistributie. Voor een tweede, laat staan derde Red Bull of Handelsbanken is niet of nauwelijks plaats. Merken moeten die toppositie in je branche claimen met een strategie in plaats van een projectje draaien met vijf afleveringen van vijf minuten video…”

Kortom, merken moeten een branded videostrategie ontwikkelen, vindt Zaar en als de wiedeweerga hun doelgroepen daarmee gaan vermaken en informeren. Media-exploitanten staan te trappelen om ruimte te bieden en nu zijn er nog leidersposities te verwerven. Straks niet meer.

Meer weten over de inzet van video en de laatste video-innovaties? 23 juni staat het Mediapark Jaarcongres in het teken van ‘The Video Age’! Een dag innovatie en inspiratie met bijdragen van o.a. Pim Schmitz (Talpa), Jildou van der Bijl (Linda Magazine) en Sanne Couzijn (producer van de meisjes van Thijs). Schrijf je in met kortingscode X3A11 X4559 38E6 6063 29AB en betaal slechts €195 i.p.v. €299! Schrijf je hier in.

PERSBERICHT – Dance-industrie moeite met video-exploitatie

Amsterdam, 16 juni 2016 – In De uitdaging die video heet legt auteur Denis Doeland uit waarom de exploitatie van video-content om een nieuwe attitude vraagt: van hokjes-denken naar keten-denken.

Festivalorganisatoren zijn toe aan ‘een andere manier van organiseren’, waarin de centrale waarden van de videocontentketen zich verder ontwikkelen en aanpassen aan de tijd waarin we leven. Dat betekent ook een andere inrichting van besluitvorming, regie, rolverdeling en zeggenschap, zo stelt Denis Doeland in zijn visiestuk De uitdaging die video heet. Een boodschap voor festivalorganisatoren in de dance-industrie.

De smartphone is uitgegroeid tot het belangrijkste medium waarmee de muziekliefhebber videocontent tot zich neemt. Ruwweg tweederde van het internetverkeer verloopt via een mobiel platform en ruwweg tweederde van de bandbreedte van het internetverkeer wordt gebruikt voor het streamen van video.

Videocontent van artiesten kan tegenwoordig via een veelheid van digitale kanalen worden gedistribueerd en een veelheid van platforms worden geconsumeerd. Video-content functioneert niet alleen als promotie- en marketingmiddel van de artiest en het evenement waar de artiest optreedt, maar kan tevens fungeren als verdienmodel.

In 2007 lanceerde YouTube een partnerprogramma waarmee het voor bedrijven en later ook particulieren mogelijk is geworden om geld te verdienen met reclame-inkomsten bij het tonen van video’s. Vandaag de dag verdienen YouTubers goed geld aan de dienst. Je kunt als festivalorganisator met een gedegen contentstrategie ook een goede boterham verdienen aan de videodienst en honderden andere analoge en digitale kanalen.

In De uitdaging die video heet gaat Denis Doeland nader in op de uitdagingen rond het optimaliseren van video-exploitatie. Technisch is er van alles mogelijk, maar welke keuzes zijn de juiste? Strategie is belangrijk, maar om tot de juiste strategie te komen is visie onontbeerlijk. Doeland reikt de bouwstenen aan om tot een visie op video-exploitatie te komen.

Denis Doeland (Utrecht, 1971) is actief in de muziekindustrie sinds 1993, aanvankelijk voor ID&T. In 2002 startte hij DDMCA (Denis Doeland Management Consultancy and Advice). Na met succes een aantal internationale projecten te hebben afgesloten keerde hij terug naar ID&T, waar hij ondermeer Dance-Tunes, ID&T’s download platform, initieerde. Sinds 2013 is hij gastdocent aan Fontys Hogeschool in Tilburg. Eerder publiceerde hij, met Ger Hofstee,vanAnaloognaarDigitaal. Eind vorig jaar verscheen zijn boek EDM en de digitale wereld, dat ook een Engelse versie kent.

MPJC expertsessie over het meten van muziekbeleving.

Denis Doeland leidt op 23 juni tijdens het Mediapark Jaarcongres de gratis expertsessie over het ‘meten van muziekbeleving: data, data,data. Deze expertsessie wordt georganiseerd door CLICKNL Media & ICT en iMMovator. Schrijf je hier gratis in om de expertsessie bij te wonen. 

 

Videomakers opgelet: stuur je beste video’s in voor MPJC showcasefestival

Het Mediapark Jaarcongres (MPJC), dé ontmoetingsplek voor de Nederlandse media-industrie, roept videomakers op hun beste en meest vernieuwende werk in te sturen. Uit de inzendingen zal de organisatie de meest in het oog springende producties selecteren voor een showcase-sessie in studio 21 tijdens het congres op 23 juni. In het kader van het thema ‘The Video Age’ wil het congres innovatieve en creatieve makers in het zonnetje zetten.

Tijdens het Mediapark Jaarcongres komt de Nederlandse media-industrie bij elkaar om zich te laten bijpraten rondom belangrijke ontwikkelingen in het huidige videolandschap. Welke video-innovaties gaan het medialandschap veranderen? Wat gebeurt er op het gebied van data, search en personalisatie? En waarom doen onze tv-formats het zo goed in Azië, terwijl tv-formats in het versnipperde medialandschap van Nederland dood verklaard worden? Onder meer Pim Schmitz (Talpa), Bert Habets (RTL) en Jan de Jong (NOS) gaan op deze vragen in tijdens het plenaire programma.

Showcasefestival in studio 21

Naast het plenaire programma bestaat MPJC uit een serie exclusieve expertsessies. Een van deze sessies zal plaatsvinden in studio 21, waar op de grote schermen achter het podium een showcasefestival wordt getoond. Nederlandse videomakers lichten kort hun beste videoproducties toe, waarna het publiek een impressie te zien krijgt. Voor dit showcasefestival is de organisatie van MPJC op zoek naar getalenteerde videomakers die hun werk willen tonen.

Videomakers die kans willen maken hun beste video’s tijdens dit media event te tonen kunnen hun motivatie en een linkje naar hun video of showreel sturen naar showcase@mpjc.nl. De organisatie maakt in aanloop naar het congres bekend welke videomakers zijn geselecteerd.

‘The Video Age’ centraal tijdens Mediapark Jaarcongres op 23 juni

Nederlandse mediatop spreekt over video innovatie en nieuwe verdienmodellen

Het Mediapark Jaarcongres (MPJC), dé ontmoetingsplek voor de Nederlandse media-industrie, zal dit jaar plaatsvinden op donderdag 23 juni in Studio 21 op het Media Park. Onder meer Pim Schmitz (Talpa), Jan de Jong (NOS) en Jildou van der Bijl (LINDA Magazine) zijn aanwezig om hun visie te delen rondom het thema: ‘The Video Age’. Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in dit videotijdperk, waarin aan de ene kant meer video om ons heen is dan ooit en de mogelijkheden voor makers enorm zijn, maar waar aan de andere kant geld verdienen met video steeds meer onder druk komt te staan door de versnippering van het publiek?

Thema MPJC2016: The Video Age

Video is overal. Op je smartphone, tablet, laptop of in je huiskamer op het grote tv-scherm. Van social media tot VOD-platform. Van virals tot virtual reality. De keuze is enorm! Dit videotijdperk biedt dan ook legio mogelijkheden aan videomakers. Transmedia storytelling, de immersive ervaring van virtual reality, dankzij big data steeds meer kennis over je publiek… De impact van video wordt groter dan ooit.

Maar hoewel de consumptie en productie van video steeds groter wordt, het bereik en de winstgevendheid bij kranten, radio en tv neemt alsmaar af. Alhoewel? Er zijn ook markten die explosief groeien. Neem China of Saoedi-Arabië waar tv-formats afkomstig uit onze markten gretig worden afgenomen en giga bereikcijfers realiseren. Tv-formats zijn nog niet aan hun einde. Wat betekent dit? Tijdens MPJC gaan verschillende spelers uit dit videotijdperk in op deze tegenstelling.

Nederlandse mediatop aanwezig

Tijdens het congres delen verschillende professionals hun visie op de ontwikkelingen in het videotijdperk. Welke video-innovaties gaan het medialandschap veranderen? Wat gebeurt er op het gebied van data, search en personalisatie? En waarom doen onze tv-formats het zo goed in Azië, terwijl tv-formats in het versnipperde medialandschap van Nederland dood verklaard worden? Er zijn bijdragen van onder andere:

 

Profiteer tot en met 31 maart van het super early bird tarief!

De tarieven van een ticket voor MPJC worden op drie momenten verhoogd. Schrijf je daarom snel in en profiteer van het super early bird tarief! Je betaalt dan slechts €149,50 voor een ticket, in plaats van het reguliere tarief van €299,-. De ticketprijs wordt op 1 april verhoogd naar €249,- en vanaf 1 juni betaal je €299,- voor een kaartje. Kortom: goedkoper worden de kaartjes niet! 

Powerworkshop Filmen met smartphone en tablet

 

photo-1424659926640-6a4613498b5eDe Media Academie organiseert op 15 maart, 31 maart en 14 april een powerworkshop ‘Filmen met smartphone of tablet’ in de SWITCH op het Media Park.

Schrijf je nu in!

In deze Powerworkshop leer je in 1,5 uur filmen en professionele opnamen maken met smartphone of tablet.

 

Je leert over camerastand en -instellingen, maakt kennis met het begrip storytelling, doet kennis op over de opbouw van een beeldverhaal en het afnemen van een interview.

Boek direct de training!
Powerworkshops van Media Academie zijn creatieve en praktische trainingsessies op een verrassende plek. Locatie is de SWITCH, een uit containers opgebouwde creatieve plek in het hart van het Media Park op het Joop van den Endeplein in Hilversum.

Bekijk de website van Media Academie voor meer informatie.

Early birds & Lovebirds

Het Mediapark Jaarcongres zal plaatsvinden op 23 juni 2016. Het MPJC brengt de televisie, uitgevers, internet, reclame, ICT en telecom wereld samen en geeft inzicht in de stand van zaken in de mediawereld, gericht op innovatie en inspiratie. Het MPJC kijkt naar de actuele ontwikkelingen in Nederland, laat prominenten uit de industrie aan het woord, geeft innovatieve bedrijven de kans om hun diensten te presenteren en biedt door presentaties en demo’s ook een blik op de toekomst. In één dag wordt je dus helemaal bijgepraat rondom media innovatie.

Met onder andere Bert Habets (RTL) en Matt Locke (Storythings)

Kortom: MPJC2016 belooft weer een topdag te worden waarin je inspiratie én nieuwe contacten opdoet! 

Profiteer van het super early bird tarief

Registreer snel, want als je voor 31 maart een ticket koopt profiteer je van het super early bird-tarief: je betaalt dan slechts € 149,50 in plaats van € 299,- (goedkoper worden de kaartjes niet!). Schrijf je snel in.

loverbirdsLovebirds?
Wil je samen met een collega, zakenrelatie of je partner met korting naar het MPJC? Koop dan voor 15 februari een ‘Lovebird’ ticket en je krijgt twee kaarten voor de prijs van één. Gebruik de kortingscode: lovebird, vervolgens ontvang je een e-mail met een code voor een gratis tweede ticket voor je ‘lovebird’. Een perfect valentijnscadeau! 😉

Save the date

Schrijf vast in je agenda: in 2016 zal MPJC plaatsvinden op donderdag 23 juni!

Innovatie uit de muziek industrie: Spinnin’Records en Veejays.com

Het laatste deel van MPJC wordt er een uitstapje gemaakt naar de wereld van muziek en festivals. Hoe zetten zij online video in? Hoe laat je scherm visuals reageren op muziek of dans? De succesverhalen van Spinnin’Records en Veejays.com.

Nu.nl lanceert betaversie Cameraad voor live burgerverslaglegging

Kunnen we onze bezoekers gaan inzetten voor verslaglegging vroeg Nu.nl zich in maart af. Samen met TNO en het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek ontwikkelde Nu.nl in rap tempo (en sneller dan verwacht) Cameraad. Op Mediapark Jaarcongres presenteerde Nu.nl hoofdredacteur Gert Jaap Hoekman hoe Cameraad in zijn werk gaat.

cameraad demo

Jeroen Wijering: maker van de bekende JW-player

Toen hij nog op de designacademie in Eindhoven zat, ergerde hij zich dat er geen videoplayer was die je eenvoudig in een website kon plakken. Hij maakte er zelf een: de JW-player. Gratis voor iedereen en tegen een klein bedrag beschikbaar voor bedrijven. Een van die bedrijven was YouTube. Op dit moment wordt 5% van alle online video ter wereld afgespeeld met de JW-player. Via een liveverbinding met New York interviewde Rick Nieman de man achter de JW-Player: Jeroen Wijering.

Jan Riemens: Video of de Gladiolen

Tot voor kort was Zoomin.tv in Nederland relatief onbekend. Daar is de laatste tijd verandering in gekomen en terecht. Het bedrijf van Jan Riemens is ongekend succesvol in online video. Jan Riemens is geen onbekende. Eerder startte hij al Money View, persbureau Novum en Finance tv. De laatste vijftien jaar richt hij zich op Zoomin.tv. Het bedrijf produceert video’s voor 2000 premium websites over de hele wereld, waaronder websites van uitgevers, nieuwsportals en blogs. Zoomin.tv heeft ruim 2000 correspondenten over de hele wereld die items maken en live verslag kunnen doen. Daarnaast heeft Zoomin.tv een succesvol eigen kanaal op YouTube en een Multi Channel Network met 50.000 kanalen. Op Mediapark Jaarcongres ligt Jan Riemens zijn visie en strategie toe.

Virtual Reality vraagt om een nieuwe manier van storytelling

Hoe kun je als merk of medium met virtual reality gebruiken om een totaalervaring aan te bieden? Wat heeft deze relatief nieuwe technologie te bieden aan mediaformats? Hoe breng je via VR media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument? In het programma van MPJC presenteren Robert Overweg (Triple IT) en Geert Jan Bogaerts (VPRO) hun ervaringen.

Frank Botman (Dasym): “Als Nederland een testpark was, zou China het allang gekocht hebben”

Tijdens Mediapark Jaarcongres 2015 interviewde dagvoorzitter Rick Nieman Frank Botman (Dasym) over de ontwikkeling van media bedrijven naar platform diensten en services. Over zijn visie op de toekomst, de rol die media hierin spelen, het belang van relevantie en persoonlijke benadering en de beweging die China daarin maakt. 

Vlogger Enzo Knol is gewoon zichzelf

Enzo Knol (22) is de populairste vlogger van Nederland. Dagelijks post hij om 16.00 en 19.00 uur een vlog op zijn YouTube-kanaal. Onderwerp: het leven van Enzo Knol. 700.000 jongeren volgen hem op de voet. “Een droom is werkelijkheid geworden,” vertelt Knol. Hoe is het zo gekomen? Knol vertelt dat hij een paar geleden geen idee had wat hij met zijn leven aan moest. Zijn broer Milan was toen al succesvol vlogger en stimuleerde Enzo zijn eigen kanaal te beginnen. Vanaf dat moment ging het snel. De feiten spreken voor zich: begin mei 2014 had hij nog 3 miljoen weergaven per maand. In mei dit jaar haalde hij 34 miljoen weergaves. Ondertussen heeft hij ook een eigen merk ‘Knol Power’, waaronder hij onder meer kleding verkoopt. Hij moest wel even wennen aan het succes. “Het drong pas echt goed tot me door dat ik veel mensen bereikte, toen ik tijdens een vlog mensen uitnodigde om me te ontmoeten en er spontaan twee- of drieduizend man kwamen. Ik begrijp ondertussen dat jongeren naar me kijken en dat ik een voorbeeldfunctie heb. Mijn filmpjes gaan daarom ook vaak over pesten en gescheiden ouders (daar heb ik zelf ervaring mee) en zelfdoding.”

William Uricchio: Data driven storytelling

William Uricchio (Professor of Comparative Media Studies aan MIT in Boston) liet in zijn bijdrage op Mediapark Jaarcongres enkele trends in storytelling zien, waarbij big data een rol speelt. Het gebruik van driedimensionale beelden bijvoorbeeld, dat inspeelt op een die gewortelde menselijke behoefte om “in het verhaal” te stappen.

Digitale strategie van NPO en RTL

Tijdens Mediapark Jaarcongres interviewde dagvoorzitter Rick Nieman een strijdbare NPO-voorzitter Henk Hagoort en Managing Director Digital Media van RTL Nederland Arno Otto. Wat is hun visie op video on demand? En wat kunnen we het komende jaar van de omroepen verwachten op het gebied van innovatie? 

Facts and figures van GfK

Liesbeth NekkersTijdens het Mediapark Jaarcongres geeft onderzoeksbureau GfK traditiegetrouw een overzicht van de ontwikkelingen in het bezit en gebruik van verschillende soorten media en apparaten. Uit de cijfers van Liesbeth Nekkers (Research Manager Media GfK) blijkt dat intussen bijna alle jongeren van 13 tot 19 jaar (96 procent!) een smartphone hebben. Die markt is dus nagenoeg verzadigd. Overigens rukt de smartphone ook bij de rest van de bevolking steeds verder op: 80 procent van Nederland bezit er nu eentje. Jongeren hebben ook steeds vaker een tablet: in 2014 was dat nog 47 procent, nu is dat al 57 procent. Over alle consumenten gemeten, is het bezit van een tablet gestegen naar 65 procent (was 57 procent vorig jaar).

David Mattin: Big data drijft revolutie in verhalen vertellen aan

Als je wilt innoveren, denk dan vanuit de behoefte die mensen hebben en niet vanuit nieuwe technologische mogelijkheden. Met die boodschap van keynote speaker David Mattin (hoofd Trends & Insights bij Trendwatching.com), ging het Mediapark Jaarcongres 2015 van start. De technologie mag veranderen, onze behoeften blijven in wezen hetzelfde. Een trend is dus een nieuwe manifestatie van een fundamentele menselijke behoefte.

MPJC in tweets

Lees hier na wat er op Twitter gezegd werd over MPJC!

MPJC in 360 graden!

Henri Smeets van C360.nl heeft een aantal 360 graden foto’s gemaakt van MPJC (met audio!) waardoor je het event nog een keertje kunt na beleven. Super tof!

VR demo’s @ MPJC

In het programma is veel aandacht voor Virtual Reality. Alle deelnemers krijgen een Google Cardboard uitgereikt waar ze tijdens het programma via hun smartphone VR kunnen beleven. Daarom zou het handig zijn als je van te voren deze apps kunt downloaden:

Virtual Reality-productie VPRO in première op Mediapark Jaarcongres

Op 18 juni 2015 is er veel aandacht voor Virtual Reality op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum. Zo gaat op het congres de eerste Virtual Reality-productie van de VPRO in première. Daarnaast kunnen bezoekers toepassingen van VR uitproberen tijdens de Mix&Match sessies of de makers van drie innovatieve VR cases vragen stellen tijdens een speciale expertsessie.

Hoe kun je als merk of medium met virtual reality gebruiken om een totaalervaring aan te bieden? Wat heeft deze relatief nieuwe technologie te bieden aan mediaformats? Hoe breng je via VR media-ervaringen zo dicht mogelijk bij de consument? In het plenaire programma van MPJC presenteren Robert Overweg (Triple IT) en Geert Jan Bogaerts (VPRO) hun ervaringen.

Mix&Match sessies

Het in 2014 gelanceerde programma van Mix & Match sessies staat in het teken van demo’s, discussie en netwerken. Aan de ronde tafels in studio 21 ga je onder leiding van een tafelheer/dame met elkaar in gesprek over specifieke onderwerpen. Doe nieuwe contacten op, wissel ervaringen en kennis uit en laat je inspireren door best practices. Er zijn drie rondes, dus je kunt aan drie verschillende tafels deelnemen.

Dit is het aanbod van Mix&Match sessies:

  1. Beeld en Geluid – Open video distributie
  2. Beeld en Geluid – Interactieve TV – de dood van het tweede scherm?
  3. Broadcast Magazine en 227 media – New Talent Wanted
  4. Creative Europe Desk NL – Welke kansen biedt het Creative Europe Programma jou?
  5. Dennis Music Publishers –  Muziek in Media Producties: do’s & don’ts
  6. EMG Content Services – Grenzeloze VOD mogelijkheden
  7. FC Touch – Hoe kunt u uw digitale communicatie optimaliseren?
  8. GainPlay Studio – Kansen voor Applied Games in de Zorg
  9. Graphlr – MediaHub, next generation content management
  10. Hilversum Mediastad – Bij Wimar aan tafel – wat wilt u de wethouder vragen?
  11. Kamer van Kooophandel – Welke financiering past bij jouw innovatie?
  12. Kamer van Koophandel – Netwerken in het buitenland: do’s & don’ts
  13. Kamer van Koophandel – Internet of things: wat kun je ermee?
  14. Media Academie – Creatief leiderschap
  15. NBF – Van anoniem kijkcijfer naar loyale klant: wat is er nodig om succesvol te zijn als film- en tv-maker in het nieuwe mediaveld?
  16. NHTV – Sensors at Play, biometrische gegevens real-time terugkoppelen naar games
  17. NHTV – The Prism – Oculus DK2 film
  18. Startup Delta Utrecht – Alles over start-ups
  19. Streamzilla – Video streamen: Wil je dom of slim groeien?
  20. TNO, NU.nl – Cameraad/NUlive – het gebruik van ooggetuigen streams
  21. VRmaster – Virtual Reality voor de media
  22. VRProducties – Virtual Reality trends
  23. yellowbirdHet creëren van meeropbrengsten en het verrijken van bestaande RTV formats middels 360º video & live streaming
  24. HKUDesigning interactive Mixed Reality narratives
  25. Van Ons BVBeacon App Concepting

Je kunt je voorkeuren aangeven in je inschrijfformulier van MPJC.

Veejays.com: “De volgende stap? Denk aan het holodeck uit de Star Trek-films”

Zo’n twintig jaar geleden ontstond een heel nieuw vak in de dancewereld: de VJ. Gewapend met een computer zorgden VJ’s voor computer generated visuals bij housemuziek in Amsterdamse clubs als IT en Mazzo. Tegenwoordig zijn het autonome video-artiesten die met geavanceerde technologie zorgen voor spectaculaire effecten en immense decors op festivals, feesten en evenementen. Veejays.com ziet de vraag naar high skilled VJ’s exponentieel toe nemen. VJ Michelle van Mil praat er over op het Mediapark Jaarcongres op 18 juni. Waar gaat het naar toe? En waar liggen de kansen?

Marketingfacts publiceerde een interview met Michelle van Mil en Hidde Kros over hun bijdrage op MPJC, lees het hier. 

MPJC Expertsessies: alles over online video, metadata, licht, hbbtv, data, VR en journalistiek

Op 18 juni van 11.30-12.30 bieden verschillende MPJC partners expertsessies aan in Villa Heideheuvel. In een klein(er) gezelschap komen tijdens deze lunchsessies specifieke onderwerpen aan de orde. Laat je bijpraten over online video, metadata of HbbTV, discussieer mee over toekomstscenario’s van de journalistiek of laat je verrassen door innovatieve toepassingen van licht. Deze expertsessies zijn gratis toegankelijk – ook als je niet naar het plenaire programma van MPJC komt. Bekijk hier welke expertsessies er zijn en schrijf je gratis in!

  1. Akamai: Video over IP – de huidige piek is de norm voor volgend jaar (locatie: Villa Heideheuvel)
  2. Beeld en Geluid: “Computer says no”. Over de (on)vindbaarheid van audiovisuele content en geautomatiseerd labelen (locatie: Beeld en Geluid)
  3. Chain: Conventioneel licht versus Led licht, Studioruimte versus Kantoorstudio, Full-service versus Turn-key oplossing (locatie: studiocentrum)
  4. Create Health: Langer Thuiswonen met dementie (Living Lab) (locatie: Villa Heideheuvel)
  5. Gemeente Hilversum: Wat maakt Hilversum dé Mediastad?  (locatie: Mediacentrum)
  6. HbbTV Forum: Update HbbTV (locatie: Villa Heideheuvel)
  7. iMMovator: De data challenge, big data voor mediabedrijven (locatie: Studiocentrum)
  8. iMMovator: Virtual reality cases (locatie: Mediacentrum)
  9. Ooyala: Making online video work for you: monetisation, mobile and metrics  (locatie: Villa Heideheuvel)
  10. Stimuleringsfonds voor de Journalistiek: toekomstscenario’s voor de journalistiek (locatie: Villa Heideheuvel)
  11. Dutch Digital Agencies: Gen xyz, het einde van tv & radio (locatie: Villa Heideheuvel)

 

Zoomin.TV opent drie kantoren in de VS

Een van Nederlands grootste mediabedrijven, Zoomin.TV uit Amsterdam, opent kantoren in Miami en Los Angeles en binnenkort in New York. Directeur Jan Riemens rekent AP, Reuters en landelijk bekende tv-programma’s tot zijn vaste klanten. Op 18 juni licht Jan Riemens tijdens MPJC zijn visie op Zoomin.TV en de online video markt toe. 

Vandaag werd bekend dat Zoomin.TV kantoren opent in Miami, Los Angeles en New York. Het bedrijf heeft een jaaromzet van ruim 20 miljoen euro en produceert zo’n 400 videos per dag in 17 talen, over elk denkbaar onderwerp. Met 50.000 kanalen en 2 miljards views per maand is Zoomin.TV het grootste niet-Amerikaanse MCN op YouTube.

Media-ondernemer Jan Riemens doorliep in vrij korte tijd een grote verandering met zijn bedrijf, omschrijft Emerce. Een paar jaar geleden kocht het video’s in van de grote persbureaus en verkocht die na bewerking door aan online nieuwssites. Daarna ging Zoomin ook zelf produceren. Twee jaar geleden richtte Riemens ook nog een multichannel network op. Hij verzamelde onafhankelijke YouTube-vloggers om zich heen en ging hun exploitatie verzorgen. Het uitgeversnetwork is goed voor 2,2 miljard online en 0,8 miljard mobiele impressies. Het MCN met vloggers groeit razendsnel: van vierhonderd miljoen impressies in december vorig jaar naar meer dan twee miljard nu en honderd miljoen abonnees.

Mediapark Jaarcongres

Hoe word je koploper op het gebied van online video met een netwerk van tweeduizend eigen producenten, 2,2 miljard online impressies en 28 miljoen uitgezonden minuten per maand? Op donderdag 18 juni vertelt Jan Riemens tijdens MPJC hoe hij van Zoomin.TV een wereldomspannend uitgeef- en exploitatienetwerk maakte. Wil je meer weten over dit wereldwijde bedrijf, de grootte van hun netwerk en hun strategie? Schrijf je hier in.

MPJC 2015 zet Nederlandse pioniers in het zonnetje

Hoe voelt het om te zien dat het Witte Huis jouw videoplayer gebruikt? Hoe creëer je een totaalervaring die de kijkers versteld doet staan? Hoe is het om een van de grootste Youtube Channels ter wereld te hebben? De wereld ligt aan je voeten!

Op donderdag 18 juni vertellen Nederlandse pioniers je tijdens het Mediapark Jaarcongres hoe zij het hebben gemaakt buiten onze landsgrenzen. Hun boodschap: Act Global! Laat je inspireren door hun enthousiaste verhalen en visies op online video, virtual reality en nieuwe verdienmodellen.

Klein land, grote producten

Het toonaangevende dancelabel Spinnin’ Records staat hoog in de top 10 van de meest bekeken YouTube Channels ter wereld. Eelko van Kooten heeft de ambitie om van Spinnin’ Records wereldwijd dé autoriteit op gebied van dancemuziek te maken. Die ambitie staat inmiddels niet zo ver af van de realiteit, vertelt hij tijdens MPJC.

Videopionier Jeroen Wijering vertelt hoe hij in 2004 als student de JW player ontwikkelde. Hij besluit een opensourceversie van de software op zijn website te zetten. De rest is history – websites als NU.nl en die van het Witte Huis maken er gebruik van en zelfs YouTube draaide het eerste jaar op de JW Player. Inmiddels is de player live op 2 miljoen sites. Een jongensdroom werd werkelijkheid!

Jan Riemens is een ondernemer pur sang. Zijn internationale media bedrijf Zoomin.TV is koploper op het gebied van online video, actief in 26 markten en heeft een online bereik van 2,2 miljard video impressies per maand. Wat is zijn visie op deze nieuwe markt?

Bekijk hier de line-up van sprekers van MPJC.

Inschrijven

Tijdens MPJC delen deze en andere pioniers hun ervaringen en hun visie op het medialandschap van de toekomst. Gaat virtual reality verder met zijn opmars de wereld te veroveren? Weet lineaire televisie naast online video stand te houden? Hoe kunnen we in als Nederlanders onze rol vast blijven houden in de veranderende mediawereld? Wat wacht er achter de horizon? Kom 18 juni naar MPJC en laat je inspireren, ontmoet tout medialand en doe nieuwe ideeën op! Innovatie en inspiratie gegarandeerd, en dat voor maar €275,- per ticket. Schrijf je hier in. 

Vroegboekkorting

Heb je jouw dosis inspiratie en innovatie voor deze zomer nog niet gereserveerd? Boek dan nu bij MPJC en je krijgt gegarandeerd de beste deal!

MPJC 2015 zal plaatsvinden op donderdag 18 juni. We zorgen weer voor een ijzersterk programma met (inter)nationale sprekers van topklasse die je in één dag een update geven over de media industrie. Na deze editie van het Mediapark Jaarcongres bruis je weer van de nieuwe energie en inspiratie! Je gaat naar huis met nieuwe kennis en connecties.

De volgende sprekers en bestemmingen staan in de MPJC reisgids:

Maak kans op een iMMovator trendboek

Onder de vroege vogels worden 5 trendboeken verloot!. Behoor jij tot een van die vijf, dan ontvang je het iMMovator trendboek t.w.v. €17,50 helemaal gratis. Reserveer dus nu een plek in studio 21 en je betaalt slechts € 175,- in plaats van € 275,-. 
 

8e editie MPJC op donderdag 18 juni 2015

Ton van Mil, directeur iMMovator kondigt aan dat het MPJC ook in 2015 weer zal plaatsvinden. Zijn somberheid over de financiële haalbaarheid die hij Broadcast toevertrouwde direct na afloop van de 2014 editie is omgeslagen in optimisme. “Het MPJC is here to stay. 2015 wordt alweer de 8e editie waarmee het congres duidelijk blijkt te voorzien in een behoefte van de media industrie. Het congres is in 2014 trok een record aantal bezoekers en werd door velen geroemd als de beste editie ever. De lat voor 2015 ligt dus hoog!”

De belangstelling vanuit de markt om het congres te ondersteunen is groot. Vanuit de organiserende partijen; iMMovator, Media Academie en Beeld en Geluid wordt gewerkt aan een model van “Vrienden van MPJC” om ook meerjarig de toekomst van het MPC als formule te borgen. Hiervoor is grote belangstelling vanuit de industrie. Het congres wordt hierdoor nog meer van en voor de industrie wat altijd al de doelstelling is geweest. Samen met de “Vrienden van MPJC” wordt volop gewerkt aan de programmering.

Rick Nieman zal wederom als dagvoorzitter optreden van MPJC. Het congres zal volop aandacht geven aan de internationale ontwikkelingen en specifiek de enorme marktversnelling die in China zichtbaar is. Uiteraard staan ook de ontwikkelingen rondom YouTube sterren, Gambling, online video centraal in het programma. Ook de nieuwe onderdelen die in 2014 geïntroduceerd werden, zoals de mix&match sessies en interactiviteit tijdens het plenaire congres, keren terug en worden verder ontwikkeld.

De eerste sprekers worden bekend gemaakt in februari als de early bird periode begint. Tot half maart kosten kaarten slechts €175 in plaats van €275. 

Oproep: Heeft uw bedrijf belangrijk nieuws dat u wilt delen in juni 2015? Een media innovatie, format, game, visie, lancering, aankondiging of iets anders dat niet mag ontbreken op het MPJC? Voorstellen voor bijdragen – in de vorm van pitches, ronde tafels, presentaties, demo’s en meer – zijn zeer welkom. Of wil je bijdragen aan de editie van 2015, als sponsor, mediapartner of op een andere manier? Neem contact met ons op via info@mpjc.nl en we koppelen je aan de juiste persoon!

Schrijf het vast in je agenda: MPJC2015 zal plaatsvinden op donderdag 18 juni! 

Mediawijzer.net publiceert whitepaper nav presentatie MPJC

Op uitnodiging van Mediawijzer.net gaf trendwatcher Sander Duivestein zijn visie op ‘Content op Maat’ tijdens een presentatie op het Mediapark Jaarcongres. Daarnaast organiseerden ze in juni een expertsessie over Content op maat. Het doel van die sessie was een beeld krijgen van de plek van mediawijsheid in het spel van big data, algoritmes en profielen van consumenten. Een spel dat makers van media nieuwe kansen biedt, maar ook nieuwe verantwoordelijkheden. Want hoe transparant moet je als maker en aanbieder van media zijn over de manier waarop ‘Content op maat’ tot stand komt?

Mediawijzer.net heeft nu een whitepaper gepubliceerd waarin de uitkomsten van de expertsessie, presentatie van Sander Duivestein en eerder verschenen artikelen gecombineerd worden. Het whitepaper is hier te downloaden.

Remotely.tv awards uitgereikt tijdens het Mediapark Jaarcongres

Nederland 1, GTST en Eurovisie songfestival meest betwitterde zender en programma’s

Tijdens het Mediapark Jaarcongres op donderdag 26 juni zijn de winnaars bekend gemaakt van de Remotely.tv awards, die worden uitgereikt aan TV makers die het meeste buzz creëren op Twitter. Nederland 1, GTST en het Eurovisie Songfestival vielen in de prijzen.

Verslag MPJC2014: Business Challenge

Voor de Business Challenge zat er een kort blok Social Challenge in het programma. Media zijn verweven met sociale media, op veel verschillende manieren. Sociale platform komen en gaan maar steeds meer media gedrag wordt direct beïnvloed door reacties op media van anderen.  Kleine en grote bedrijven onderzoeken hoe deze nieuwe informele netwerken van invloed zijn in de media industrie. Met presentaties van Bas Ording (ex Apple) en Marc de Vries (Twitter).

Verslag MPJC2014: Video Challenge

Er is steeds meer om naar te kijken, op steeds meer momenten van de dag. In het spoor van Netflix zien we streaming diensten als Videoland, Wappzapp en NLZiet de markt opkomen. En rond online diensten als YouTube en Vimeo ontstaat een nieuw eco-systeem met heel veel nieuwe makers. Hoewel het consumentengedrag nu nog langzaam verandert, zal een massale gedragsverandering richting streaming media het landschap op zijn kop zetten. Wie zijn de video challengers? Tijdens de Video Challenge werd er antwoord gegeven op deze vraag

Verslag MPJC 2014: Expertsessie Stimuleringsfonds voor de pers met Matt Boggie

‘Maak zo snel mogelijk een prototype’
Matt Boggie over het R&D Lab van The New York Times

Matt Boggie staat aan het hoofd van het Research & Development Lab van The New York Times en was een van de sprekers op het Mediapark Jaarcongres. Het Stimuleringsfonds organiseerde een expertsessie waarbij Boggie inging op de werkwijze van het R&D Lab. Nederlandse media experts reageerden hierop vanuit hun eigen ervaring.

Verslag van Pieter Rebel (Stimuleringsfonds voor de Journalistiek). Dit artikel verscheen eerder op persinnovatie.nl 

Einde groei tablet bezitters

Er is een einde gekomen aan de groei van het aantal tabletbezitters. Vorig jaar groeide de tabletmarkt nog met zo’n 10% (dec. 2013 vs. juni 2013), inmiddels is met 7,4 miljoen tabletbezitters (56%) deze markt aan het stabiliseren. Onder de ouderen (65+) neemt het tabletbezit nog wel toe en bezit meer dan de helft (52%) van deze groep inmiddels een tablet. Het aantal bezoeken en posts op de traditionele social media (Facebook, Twitter of Linkedin) blijft stabiel en Instagram en Snapchat zijn met name populair onder de jongeren.

Blue Circle gaat strategische samenwerking met multi-channel netwerk Divimove aan!

Divimove is een van de snelst groeiende multi-channel netwerken (MCN) van Europa. Succesvolle YouTubers verbinden zich rondom verschillende thema’s als mode, sport, muziek en lifestyle aan deze MCN, om in samenwerking met de internationale professionals van Divimove de individuele prestaties van hun online kanalen te optimaliseren.

Verslag MPJC2014: Data Challenge

We zitten in een zwellende data-storm, nu alles wat we doen vastgelegd wordt. Media bedrijven moeten hun rol in een wereld vol data bepalen. In de ‘Data Challenge’ werd gekeken naar heden en toekomst van big data in de media wereld. Met presentaties van Sander Duivestein (Sogeti), Martin Tirion (Microsoft) en Matt Boggie (NY Times).

Verslag MPJC2014: Challenges in media

Wat zijn de actuele uitdagingen van de media-industrie en wie zijn de nieuwe spelers? Tijdens het Mediapark Jaarcongres op 26 juni 2014 keken nationale en internationale sprekers naar de actuele ontwikkelingen rondom big data en video, en naar hoe je daar geld mee kunt verdienen. In dit eerste verslag de presentaties van Henk Hagoort (NPO) en Maikel Verhaaren (GfK).

Peter de Mönnink spreker op Mediapark Jaarcongres

Topman Sanoma Media Netherlands toegevoegd aan programma
Peter de Mönnink, sinds begin dit jaar CEO van Sanoma Media Netherlands, is toegevoegd aan het programma van het Mediapark Jaarcongres op 26 juni. Tijdens dit vakevent dat voor de zevende keer georganiseerd wordt in studio 21 op het Media Park, zal de Mönnink toelichten wat de strategie en plannen van Sanoma zijn, onder andere inzake SBS.

Mediapark Jaarcongres interactief met realtime votingsysteem

De mening van het publiek telt tijdens het Mediapark Jaarcongres 2014 op 26 juni a.s. Bezoekers kunnen via hun mobiele devices direct reageren op vragen van spreker of congresorganisatie. En hun antwoorden zijn in principe onmiddellijk beschikbaar. Verwerkt in staafdiagrammen op het grote scherm bijvoorbeeld, of als input voor de spreker. En daarmee is het event interactief, precies zoals je van een mediacongres voor en door mediaprofessionals mag verwachten. De applicatie is afkomstig van Prographics, specialist in het verrijken van televisie en events met graphics en live data.

Meer interactie, verdieping en netwerken tijdens Mediapark Jaarcongres 2014

Traditiegetrouw gaat MPJC  in op de belangrijkste ontwikkelingen in de media industrie. Dit jaar wordt er extra ingezet op interactie met het publiek. Zo kunnen MPJC bezoekers via hun mobiele devices direct reageren op vragen of zelf vragen stellen aan sprekers. Ook is er een breed programma aan interactieve sessies aan de ronde tafels van studio 21 op het Media Park.

Extra dimensie in plenair programma
Tijdens het plenaire programma waar (inter)nationale topsprekers op het podium hun verhaal vertellen, maakt de organisatie van MPJC gebruik van een web applicatie waar bezoekers vragen kunnen beantwoorden en kunnen stellen. De applicatie, ‘Voting essentials’ is afkomstig van Prographics, partner van MPJC en specialist in het verrijken van televisie en events met graphics en live data.

Zo zullen er voor aanvang van een themablok van MPJC vijf á zes vragen gesteld worden aan het publiek. De antwoorden komen tijdens of voorafgaand aan de presentaties op het scherm en kunnen door de sprekers in hun verhaal worden gebruikt. Leonie Rotermundt, manager Prographics: “We kunnen op basis van de antwoorden ook leuke feiten presenteren in de vorm van opvallende uitschieters, gemiddeldes en percentages.” Bezoekers kunnen ook vragen stellen aan de sprekers. “Alle input komt binnen in een speciale redactietool. Een redacteur van de organisatie kan beoordelen welke vragen en opmerkingen naar de moderator of de spreker worden doorgespeeld.”

Interactieve sessies
Daarnaast kunnen bezoekers van MPJC interactie, maar ook verdieping, opzoeken tijdens de expertsessies en Mix&Match sessies. De expertsessies worden aangeboden door partners van het congres en vinden plaats in Villa Heideheuvel. In 1,5 uur kunnen deelnemers in een klein gezelschap laten bijpraten over uiteenlopende onderwerpen, zoals big data in online advertising, gaming, auteursrecht, mobile tv en streaming.

Gelijktijdig aan de expertsessies wordt er in studio 21 een Mix&Match programma georganiseerd. Tijdens deze sessies van 25 minuten staan netwerken, discussie en demo’s centraal. De Kamer van Koophandel biedt bijvoorbeeld diverse tafels aan waar ondernemers rondom een thema bij elkaar komen. Ze discussiëren over hun plannen, vraagstukken en drempels. Andere partners van MPJC laten bezoekers kennis maken met nieuwe technieken of organiseren een brainstorm. Zo kunnen bezoekers Oculus Rift en Google Glass proberen, het Media Strategie Spel spelen of brainstomen over een goede contentstrategie.

Monique van Dusseldorp, programmasamensteller van Mediapark Jaarcongres: “Samen met de partners van MPJC hebben we een breed en interessant programma van subsessies kunnen samenstellen. Er is voor ieder wat wils. Mensen die op zoek zijn naar verdieping kunnen hun hart ophalen in de expertsesssies. Bezoekers die vooral zelf aan de gang willen en nieuwe contacten willen opdoen melden zich aan voor de Mix&Match sessies.

Meer over het programma en inschrijving voor MPJC is na te lezen opwww.mediaparkjaarcongres.nl.

Mix&Match sessies

MPJC is hét media event van het jaar, een perfecte plek om nieuwe contacten op te doen. Speciaal daarvoor is er van 11.30-13.00 een Mix&Match sessie in Studio 21. In drie rondes van 25 minuten komen deelnemers bij elkaar om van gedachten te wisselen over een keur aan onderwerpen.

Schuif aan bij de thematische Mix&Match tafels van de Kamer van Koophandel en ontmoet ondernemers die net als jij geïnteresseerd zijn in dat thema. Discussieer met elkaar je plannen, vraagstukken en drempels. Brainstorm met Erik van Heeswijk over het gebruik van (big) data in een contentstrategie, of laat je updaten op gebied van digitaal uitgeven aan de tafel FC Klap. Probeer een Oculus Rift of Google Glass aan een van de tafels met een demo of neem een kijkje in de nieuwste camera wagen van United. Netwerken, discussie en demo’s staan centraal tijdens MPJC’s Mix&Match!

Eigenaar van het grootste Nederlandstalige YouTube kanaal spreekt op Mediapark Jaarcongres

Mediapark Jaarcongres (MPJC) staat op 26 juni in het teken van ‘Challenges in Media’. Een van de challenges die aan bod komen is de ‘Video Challenge’. De aanwezigheid van streaming diensten zal het media landschap aanzienlijk gaan veranderen. Hoe bereik je een groot publiek als er steeds meer is om naar te kijken? Een van de sprekers die hierop in zal gaan is David Harms, eigenaar van het grootste gaming YouTube kanaal van Nederland: “DusDavidGames”. David is een belangrijke opinieleider op het gebied van de nieuwste games en gaming producten.

Zoek verdieping tijdens de MPJC expertsessies

Naast het programma van de plenaire gedeelten van MPJC (Data Challenge, Video Challenge, Social en Business Challenge) is het aanbod van expertsessies, aangeboden door MPJC partners, inmiddels ook bekend. In kleiner gezelschap zoek je tijdens de expertsessies verdieping op onderwerpen zoals big data in online advertising, gaming, auteursrecht, mobile tv en streaming.

Na de plenaire kick-off van MPJC in studio 21 zoek je verdieping tijdens de expertsessies of maak je kennis met andere deelnemers en demo’s tijdens Mix&Match. De expertsessies vinden plaats in Villa Heideheuvel op het Media Park (loopafstand van studio 21) en duren ongeveer 1 to 1,5 uur. De Mix&Match sessies (twee rondes) vinden plaats in studio 21 en duren 25 minuten. Na de expertsessies en Mix&Match gaat MPJC weer verder met het plenaire programma.

MPJC2014 in teken van ‘Challenges in Media’

Op 26 juni organiseren Beeld en Geluid, Media Academie en iMMovator de zevende editie van Mediapark Jaarcongres (MPJC) in studio 21 op het Media Park. Centraal thema is dit jaar ‘Challenges in media’. Met topsprekers uit binnen- en buitenland bekijkt MPJC de uitdagingen op  het gebied van data, video on demand en social tv.

Een bijzondere gast in het programma is de Nederlandse User Interface Designer Bas Ording. Tot juli vorig jaar was hij werkzaam voor Apple waar hij een belangrijke rol speelde bij het ontwerp van iOS. Zo was hij verantwoordelijk voor het virtuele toetsenbord in eerdere iOS-versies, tot iOS6. Daarnaast bedacht hij de zo kenmerkende stokjes met bolletjes waarmee je geselecteerde tekst op de iPhone kan vergroten en verkleinen.

Naast Bas Ording maken een groot aantal andere gevestigde media mensen onderdeel uit van het sprekersprogramma, zoals Bert Habets (RTL), Henk Hagoort (NPO) en Niels Baas, managing director van het nieuwe VOD platform NLZiet. Maar ook geeft het congres podium aan minder bekende spelers, zols Eugène Hendrikx van Divimove. Het bedrijf biedt content creators op YouTube tools voor het monetizen van hun content, technische ondersteuning en analyses en ondersteuning op het gebied van marketing en crosspromotie. Met hem mee komt David Harms, de eigenaar van het gaming kanaal “DusDavidGames” meer dan 430.000 abonnees en maandelijks 8.000.000 weergave. Samen laten zij zien hoe de industrie van ‘multi-channel networks’ steeds groter wordt.

Programma
Het programma van MPJC bestaat uit drie plenaire blokken waar aandacht gegeven wordt aan de ‘Data Challenge’, de ‘Video Challenge’ en de ‘Social Challenge’. Sprekers die een bijdrage leveren aan het programma:

Interactie
Naast de drie challenges die aan bod komen staat een deel van het programma in het teken van de challenges van de deelnemers van MPJC. In interactieve sessies gaan ze met elkaar in gesprek over de uitdagingen die ze tegen komen bij het bepalen van hun strategie, of zoeken ze verdieping in exclusieve expertsessies.

Meer over het programma en inschrijving is na te lezen op deze site, of volg het ons via Facebook of Twitter.

Meer interactie en netwerken tijdens MPJC2014!

Het programma van Mediapark Jaarcongres 2014 krijgt een metamorfose. In het ochtendprogramma zal na de plenaire opening ruimte zijn voor netwerken en interactie tijdens de ronde tafel en expert sessies. De expert sessies worden gehouden in Villa Heideheuvel en Beeld en Geluid en gaan dieper in op een specifiek onderwerp. Tijdens een sessies van 1,5 uur word je bijgepraat door een expert op gebied van bijvoorbeeld Video on demand, gaming of big data. De ronde tafel sessies vinden plaats in studio 21. Diverse tafelheren/dames stellen daar een actueel onderwerp aan de orde waar aan tafel over gediscussieerd gaat worden. Zo wissel je kennis en tactics  uit met mededeelnemers, leer je meer over best practices en doe je nieuwe contacten op.

Als deelnemer maak je een keuze om je te verdiepen in een specifiek thema tijdens een expert sessie of dat je deelneemt aan twee ronde tafel sessies waarbij je met mede deelnemers in gesprek gaat over een actueel onderwerp.

Ben je geïnteresseerd om een expert sessie aan te bieden of als tafelheer op te treden tijdens een van de ronde tafel discussies? Er zijn diverse mogelijkheden om een rol te krijgen in de ochtendprogrammering! Neem contact op met Sieneke Croes voor de mogelijkheden, zij vertelt je er graag meer over.

Earlybird actie van start

Donderdag 26 juni organiseren  iMMovator Cross Media Network, Media Academie en Beeld en Geluid de zevende editie van het Mediapark Jaarcongres. Het is een dag vol inspirerende presentaties, uitdagende discussies en het leggen van interessante connecties.

Earlybirdkorting

Voor earlybirds hebben we een speciale actie: schrijf je nu vast in voor deze editie van MPJC en je betaalt slechts €125,- (in plaats van €175,-) voor een ticket.

Earlybirdl_schrijf_in

Het programma

We zijn hard aan de slag met het programma van MPJC2014. Er zullen een aantal zaken gaan veranderen. Het ochtendprogramma komt in het teken te staan van interactie en netwerken. Het middagprogramma bestaat uit een sterk inhoudelijk congresprogramma zoals je van ons gewend bent.

Het ochtendprogramma: Interactie!

  • Expertsessies verspreid over het Media Park: verdieping en debat in de vorm van masterclasses, workshops en Q&A  (sessies van 1 a 2 uur)
  • Round tables in Studio 21: uitwisselen van kennis, tactics, best practices en het opdoen van contacten (sessies van 1 uur, in totaal 2 rondes)Playground: beleef de laatste innovaties, ontdek nieuwe diensten en kom in contact met start-ups.

Het middagprogramma: Inspiratie!

  • Plenair programma met (inter)nationale top sprekers, bewindslieden en succesvolle Nederlandse ondernemers in Studio 21
  • 700 mediaprofessionals onder één dak
  • Studio 21 maakt MPJC compleet met een media/entertainment belevenis

Samenwerking

De nieuwe vorm van MPJC biedt ook nieuwe vormen van samenwerking. Ben je geïnteresseerd naar de partnermogelijkheden? Neem contact op met Sieneke Croes, zij vertelt je er graag meer over!

MPJC2013: een terugblik

Donderdag 20 juni de zesde editie van het Mediapark Jaarcongres. Het was wederom een groot succes met interessante presentaties met onder andere: de opening van staatssecretaris Sander Dekker (OC&W), Erik Anderson (PDS) over kansen voor Nederlandse partijen in online video, Stef van der Ziel (StreamZilla) over de komst van Netflix naar Nederland en inspirerende internationale sprekers zoals Matt Danzico (BBC) en Kenyatta Cheese (Know Your Meme). Heb je het congres gemist of wil je nog presentaties terugzien? Bekijk hier de video’s, verslagen en foto’s!

Sfeervideo MPJC2013

Nieuwsgierig naar MPJC? In onderstaande video krijg je een impressie van het programma, de sprekers, de sfeer en de bezoekers van MPJC2013.

Verslagen lunchsessies MPJC

Tijdens het Mediapark Jaarcongres hebben meerdere lunchsessies plaats gevonden om verdieping te geven op uiteenlopende mediathema`s. Er waren sessies met onderwerpen zoals; van creatief concept naar een online bedrijf, van big data naar inzicht, HbbTV en een meet en greet met keynote spreker Matt Danzico. Hier vind je de verslagen van de lunchsessies.

BM TV videoverslagen MPJC

Broadcast Magazine was aanwezig op het Mediapark Jaarcongres en maakte drie videoverslagen van de dag. BM TV maakte items over de reacties op de speech van staatsecretaris Dekker, de impact van twitter op tv en de toekomst als een networked society. Bekijk de video’s hier.

De YouTube economie

Een grote speler op het gebied van online video is uiteraard YouTube. Tijdens het Mediapark Jaarcongres presenteerde Jelle Jan Bruinsma van Youtube Benelux de mogelijkheden van dit videoplatform. Vervolgens interviewde dagvoorzitter Diana Matroos Eveline van der Steen (Armada Music) over de succesvolle manieren waarop zij voor Armin van Buuren gebruik maakt van de kansen van YouTube.

Nieuwe vakprijzen: de Cross Media Awards

Crossmediaal werken is meer dan alleen een kreet. Het is een realiteit die niet meer uit de mediawereld is weg te denken. Tijd om dat te erkennen en een nieuwe prijs in te stellen, de Cross Media Awards. Filmjournalist René Mioch reikte aan het slot van het Mediapark Jaarcongres de eerste Cross Media Awards uit. Er waren prijzen te vergeven in vijf categorieën; Beste Exploitant, Beste Bureau, Beste Case, Beste Adverteerder en tenslotte de Cross Media Man of Vrouw van het jaar 2013.

Tweede scherm successen

Het tweede scherm biedt kansen voor media makers. Maar: het is wel belangrijk rekening te houden met de kenmerken van verschillende tv-programma’s. Tijdens MPJC werden een aantal succesvolle second screen toepassingen gepresenteerd: Wie is Tim? (RTL), App de film (Civolution), Divorce Sleutelspel (Achtung!) en Pitlane (Infostrada). Maar eerst geeft Mark van de Crommert (Remotely.tv) antwoord op de vraag: over welke tv-programma wordt er op het tweede scherm (in dit geval twitter) het meest gesproken?

Hashtags en GIF’s: hoe fans het succes van content aanjagen

Voor succes van video op internet bestaat geen formule die altijd werkt. Het loont in elk geval wel de moeite om fans de ruimte te geven met je materiaal aan de slag te gaan, zegt Kenyatta Cheese (Know Your Meme) tijdens de closing keynote van MPJC2013.

Video on demand, een wereldmarkt met lokale kansen

Online video was een van de grote onderwerpen op het Mediapark Jaarcongres 2013. Na de lunch vertelde Erik Anderson (oprichter van Premiere Digital Services) hoe de markt voor video on demand vanuit het niets een enorm succes is geworden. Na zijn inspirerende speech over de toekomst van vod platforms ging Stef van der Ziel (Jetstream) nog een stapje verder: Netflix komt naar Nederland, de meest open markt van de wereld. Bedreigend?

Nieuwe spelers, nieuwe platforms: Microsoft, Ericsson en Panache

Tijdens het tweede deel van het Mediapark Jaarcongres kwamen nieuwe spelers en platforms aan bod. Met apparaten en diensten zoals Windows 8, Windows Phone , XBox en Windows Azure Media Services betreedt Microsoft het hart van de media industrie. Ericsson zet in op zeer snelle mobiele netwerken. Panache brak door op internet en in navolging daarvan zet Jan Jaap van der Wal nu in op alternatieve platforms voor zijn tv formats. Welke kansen zien deze partijen voor de media industrie?

Nog steeds tweederde kijktijd zónder tablet op schoot

Paul van Niekerk, directeur GfK Audience Measurement Benelux gaf tijdens het Mediapark Jaarcongres inzicht in mediagebruik aan de hand van onderzoeksgegevens. Opvallend: In vrijwel ieder huishouden is tegenwoordig een tablet aanwezig. Gemiddeld  heeft 44 procent van de Nederlanders van dertien jaar en ouder een tablet.

Storytelling en Mediawijsheid

Tijdens het MPJC 2013 op het Media Park in Hilversum gaven (keynote)sprekers uit binnen- en buitenland hun visie op ontwikkelingen en mogelijkheden in aanbod, gebruik en techniek. In het eerste blok werd er naast mediabeleid ingezoomd op storytelling en mediawijsheid. BBC Reporter Matt Danzico ging in op de effecten van storytelling in ons brein. BNN directeur Marc Adriani ging vervolgens in de verantwoordelijkheden die makers hebben bij het vertellen van verhalen. Hoe mediawijs is het publiek van BNN en hoe gaan de makers hiermee om?

Sander Dekker : Wees onderscheidend, werk samen en stop elkaar te bevechten

Tijdens het MPJC 2013 op het Media Park in Hilversum gaven (keynote)sprekers uit binnen- en buitenland hun visie op ontwikkelingen en mogelijkheden in aanbod, gebruik en techniek. Staatssecretaris Sander Dekker opende het congres. Madeleine de Cock Buning, Jan Slagter en Shula Rijxman, reageerden op de woorden van Sander Dekker en gaven hun visie op het medialandschap van de toekomst.

MPJC laat aantal speciale datavisualisaties zien

Tijdens Mediapark Jaarcongres worden er niet alleen presentaties getoond in studio 21, ook worden er een paar unieke datavisualisaties getoond ter introductie van een onderwerp of sprekers. In samenwerking met de Utrecht Data School, Hogeschool Utrecht en GfK Intomart zijn er voor het congres datavisualisaties gemaakt rondom twitternetwerken, het tv-programma ‘De beste singer-songwriter’ en cijfers van Intomart GfK.

Genomineeerden voor de Cross Media Award: Adverteerder van het jaar

Morgen is het zover: Het MPJC met als afsluiting de eerste editie van de Cross Media Awards! Hierbij de genomineerden voor Cross Media Adverteerder van het jaar zijn: Heineken, KLM, Nederlands film festival en Vodafone. Nederlands Medianetwerk interviewde ze.

Interviews en achtergronden

In aanloop naar Mediapark Jaarcongres worden er interviews gehouden met sprekers, achtergrondartikelen geschreven over MPJC onderwerpen en komt er nieuws naar buiten over uitspraken die mediaprofessionals doen in de videoquotes. Hier vind je een overzicht van deze artikelen.

Fast Moving Targets maakt videorapportages MPJC

Naast de vele presentaties en keynote speeches worden er tijdens het Mediapark Jaarcongres videoquotes getoond. In deze korte videoreportages geven verschillende invloedrijke media experts, waaronder Werner Vogels (Amazon), William Valkenbugr (RNW), Ruurd Bierman (NPO) en Ben van de Burg (Triple IT) hun mening over de laatste media ontwikkelingen.  Welke belangrijke trends zien zij op het gebied van consumptie, productie en distributie van tv en online video? Welke trends zien ze op het gebied van hardware en welke kansen bieden die? Wat zijn de toekomstige verdienmodellen en welk advies zou je hebben voor Staatssecretaris Sander Dekker?

Genomineerden voor Cross Media Case

Tijdens MPJC2013 zullen de eerste Cross Media Awards uitgereikt worden.  Genomineerd voor Cross Media Case van het jaar zijn: Domino’s Pizza is met Tweet What You Eat, Heineken met de Rugnummer campagne en RTL is genomineerd met GTST:Wie is Tim? Nederlands Medianetwerk interviewde ze.

Wie zijn de genomineerden voor een cross media award Exploitant van het jaar?

Genomineerd voor de Cross Media Award Cross Media Exploitant van het jaar zijn: Marc Stubbé (Sanoma),  Mark van de Crommert (Mediasynced) en Ton Rozesytraten (RTL). Meer informatie over deze personen en hun visie vind je hier.

De genomineerden voor een cross media award: Bureau van het jaar

Genomineerd voor Cross Media bureau van het jaar zijn: ACHTUNG!, BRANDWEBBING, MEC, Mindshare en Starcom. Nederlands Medianetwerk interviewde ze vooraftgaand aan de uitreiking van de awards tijdens Mediapark Jaarcongres. Lees en bepaal voor jezelf: welk bureau is het meest crossmediaal in zijn campagnes?

Wie zijn er genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar?

Tijdens MPJC2013 zullen de eerste Cross Media Awards uitgereikt worden. Deze awards zijn in het leven geroepen om mensen, projecten en organisaties die (in 2012) zich duidelijk hebben onderscheiden op cross media gebied hiervoor te belonen. Genomineerd voor Cross Media Man/Vrouw van het jaar zijn: Jacqueline Smit (Microsoft), Joris Merks (Google), Mendel Looije & Mark van de Crommert (Mediasynced) en Wilko van Iperen (NCRV). Nederlands Medianetwerk interviewde ze.

OC&W Staatssecretaris Sander Dekker opent Mediapark Jaarcongres

Op 20 juni organiseren Beeld en Geluid, Media Academie en iMMovator het Mediapark Jaarcongres (MPJC) in de vernieuwde studio 21 op het Media Park. Innovatie en inspiratie staan centraal tijdens dit media-event waar tijdens vorige edities 700 professionals op afkwamen. Zij laten zich in één dag bijpraten over de laatste (nieuwe) media ontwikkelingen zoals multiplatform storytelling, second screen en online video. Ook wordt er in discussie gegaan over het mediabeleid. Staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) zal tijdens MPJC ingaan op actuele vraagstukken in het mediabeleid.

Nominaties voor de Cross Media Awards

Tijdens het MPJC zullen voor de eerste keer de Cross Media Awards worden uitgereikt. Deze awards zijn in het leven geroepen om mensen, projecten en organisaties die, in 2012, zich duidelijk hebben onderscheiden op cross media gebied hiervoor te belonen. De nominaties zijn bekend! Kom op 20 juni naar het MPJC om de uitreiking bij te wonen.

Uitreiking Cross Media Awards op MPJC2013

Tijdens Mediapark Jaarcongres 2013 zal een nieuwe vakprijs binnen de Nederlandse media het levenslicht zien; de Cross Media Awards. In vijf categorieën worden prijzen uitgereikt aan personen en bedrijven die het afgelopen jaar een bijzondere, crossmediale prestatie hebben neergezet. Mediaprofessionals worden uitgenodigd om nominaties aan te dragen voor de awards. Uiteindelijk bepaalt een vakjury welk bedrijf met welke prijs aan de haal gaat. De Cross Media Persoon van het jaar wordt door het publiek gekozen.

MPJC: de kijker beslist over ‘the next big thing’

600 mediaprofessionals op 5e editie Mediapark Jaarcongres
Wat wordt ‘the next big thing’ in de televisie-industrie? De komst van social media, second screen en connected tv brengen grote veranderingen te weeg in het medialandschap en mediaformats. Het is bijzonder moeilijk om te voorspellen welke trends bepalend gaan zijn aldus keynote speaker Gary Carter (formatspecialist en COO FremantleMedia) tijdens de 5e editie van Mediapark Jaarcongres op donderdag 21 juni in Hilversum. Uiteindelijk zijn het de kijkers die beslissen: we moeten ze dus iets aanbieden om te zien welke technologie ze gaan adopteren.

Second Screen artikelen

Het afgelopen jaar heeft het grote publiek kennis kunnen maken met verschillende ‘tweede scherm- toepassingen’, waarbij televisieproducties begeleid werden door interactie en diensten op een tweede scherm. In aanloop naar het Mediapark Jaarcongres heeft internetjournalist enkele tientallen ondernemers en experts geïnterviewd over toepassingen van het Tweede Scherm gedurende het tv kijken. In onderstaande artikelen leest u zijn bevindingen.