Nieuwe vakprijzen: de Cross Media Awards

Crossmediaal werken is meer dan alleen een kreet. Het is een realiteit die niet meer uit de mediawereld is weg te denken. Tijd om dat te erkennen en een nieuwe prijs in te stellen, de Cross Media Awards. Filmjournalist René Mioch reikte aan het slot van het Mediapark Jaarcongres de eerste Cross Media Awards uit. Er waren prijzen te vergeven in vijf categorieën; Beste Exploitant, Beste Bureau, Beste Case, Beste Adverteerder en tenslotte de Cross Media Man of Vrouw van het jaar 2013.

RTL won twee awards en werd daarmee de grote winnaar van de avond. De eerste prijs, die voor Cross Media Exploitant van het Jaar, werd in ontvangst genomen door Bert Habets, CEO van RTL Nederland.

De Jury: “RTL is er als één van de weinige exploitanten in geslaagd de aparte mediazuilen te slechten en consequent kwalitatief hoogwaardige multimediale oplossingen te bieden voor adverteerders, met 2012 als zeer succesvol crossmediaal jaar. Denk hierbij aan diverse succesvolle programma apps  zoals de Thuiscoach App van TVOH en De weet ik veel App; crossmediale concepten zoals Wie is Tim, RTLZ Beursspel in samenwerking mer ING Sprinters; maar ook events zoals de Puro 43 Music sessions in samenwerking met Liqor 43.”

De prijs voor Cross Media Case van het Jaar ging naar de Wie is Tim? – case van GTST/RTL en werd in ontvangst genomen door Annemarieke Loderus, senior development manager Digital Media bij RTL Nederland.
De Jury: “Wie is Tim? is een jaloersmakende case waarbij RTL erin is geslaagd een TV programma relevant te maken tijdens een off air periode. Door perfecte afstemming van online en offline platformen zijn de kijkers en fans van GTST de hele zomerperiode in de ban geweest van de ontwikkelingen na de zomerstop. En met resultaat! 14% meer kijkers bij het begin van het seizoen. Petje af voor de consistente en mooie, ronde doorvertaling op alle platformen.”

BRANDWEBBING won de award voor Cross Media Bureau van het Jaar.
De Jury: “BRANDWEBBING heeft met diverse cases in 2012 aangetoond dat wanneer door de consument gewenste communicatie het uitgangspunt is, een crossmediale campagne vaak de logische uitkomst is. Een bureau dat misschien nog niet bij iedereen op het netvlies stond maar dat aantoonde dat sprookjes bestaan. Niet alleen voor de Efteling, maar ook voor verschillende andere klanten zoals Aegon en WE Fashion.”

De award voor Cross Media Adverteerder van het Jaar ging naar het Nederlands Film Festival. De prijs werd in ontvangst genomen door Willemien van Aalst, directeur van het Nederlands Film Festival.
De Jury: “Het Nederlands Film Festival heeft met zeer beperkte middelen en een fantastische creatief idee een gedurfde campagne neergezet waarbij het publiek vanaf het begin is betrokken en de creatie van de campagne al crossmediaal werd opgezet. Grote impact en slim gebruik van het concept om PR te genereren. Ook heel erg crossmediaal met elementen als Twitter, guerilla marketing, free publicity, bioscoop en uiteindelijk TV commercials.”

De laatste award – die voor Cross Media Man/Vrouw van het Jaar – werd uitgereikt door Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum. De prijs werd gewonnen door Jacqueline Smit, Directeur Consumer Channel Group bij Microsoft.
De Jury: “Jacqueline Smit is tijdens de jurybespreking geroemd om haar enorme staat van dienst in het innoveren van communicatie. De crossmedia award van dit jaar heeft ze verdiend met de Windows 8 campagne, waarin de integratie van offline en online communicatie en het in gesprek gaan met consumenten via social media een toonbeeld van echt op de behoeften van de consument gerichte crossmedialiteit zijn.”