Nieuwe uitdagingen

Bert HabetsAan het slot van de dag interviewde dagvoorzitter Rens de Jong de topmannen van RTL Nederland, Zoomin.tv en de NPO. Bert Habets (rtlnederland.nl) vond het nog te vroeg om de traditionele lineaire televisie dood te verklaren, maar het is volgens hem wel alle hens aan dek. Het is tijd om nieuwe diensten te ontwikkelen. RTL Nederland is al aan het voorsorteren op de toekomst, bijvoorbeeld door standaard te werken met multidisciplinaire teams aan Nieuwe Tijden. Een serie die zal worden aangejaagd door RTL4 en verder gedragen wordt door VoD-onderdeel Videoland.

Onderdeel worden van bijvoorbeeld een multi-channel network is nu niet aan de orde voor Habets: RTL Nederland wil de redlame euro’s liever niet delen met anderen. En een megabereik op YouTube is leuk, maar je verdient er niks mee. Data-analyse is steeds belangrijker voor het concern, onder meer om besluiten te kunnen onderbouwen. Habets signaleerd wel een valkuil: als je alleen afgaat op data-analyses baseer je je beleid op historisch gedrag en laat je innovatie mogelijk liggen.

Jan Riemens (zoomJan Riemensin.tv) ziet in alle veranderingen in het medialandschap aanleiding om nieuwe dingen te leren. Zoals Chinees, want YouTube mag groot zijn, het is een klein tuintje vergeleken met mogelijkheden van China. De grootste spelers in China, zoals Ali Baba, trekken de wereld in en zullen die veroveren. Zoomin.tv, dat groot is geworden door klanten te helpen om video’s online te zetten, signaleerde dat online video veel te lijden heeft van slechte traffic en fraude. En hoewel de online verdiensten groeien, gaat nog altijd 95 procent van het geld naar televisie, aldus Riemens. Het bedrijf gaat rondom de YouTube sterren, die door Zoomin.tv groot zijn geworden, langere tv-formats ontwikkelen. Van ‘doorgeefluik’ van video wordt Zoom.in leverancier van content.

Vertrekkend voorzitter van de publieke omroep Henk Hagoort (www.npo.nl) is vooral trots op de hervorming van het bestel, die onder zijn leiding tot stand is gekomen. Na een reeks fusies is de publieke omroep beter bestuurbaar geworden, vindt Hagoort. En waar niemand vroeger koepelorganisatie NPO kende, is dat nu het merk van de gezamenlijke omroepen geworden. Jammer vindt hij de NPO belangrijke groepen in de samenleving, zoals jongeren en laagopgeleiden, niet voldoende bereikt. Ook betreurt hij het dat mensen wel trots zijn op Nederland, maar niet op de Nederlandse publieke omroep.

DeDruk op Rood NPO werkt aan een nieuwe versie van het ‘oude’ VoD-platform NPO.nl, dat veel mensen in de wandeling nog steeds Uitzending Gemist noemen. Het nieuwe platform zal niet alleen een plek zijn voor uitgesteld kijken, maar ook een mogelijkheid om content te ontdekken.

Verder blijft de NPO terughoudend in het samenwerken met platforms van derden. Hagoort vraagt zich bijvoorbeeld af wat de algoritmen van platforms en zoekmachines betekenen voor de journalistieke onafhankelijkheid die de publieke omroepen hoog in het vaandel voeren. Krijgt de consument straks onafhankelijke nieuwsbronnen te zien, of alleen de content die een algoritme van een commerciële partij voorschotelt?

Hagoort  kondigde ook aan dat de NPO na de zomer komt met een HbbTV-aanbod voor het publiek: via internet kun je als kijker extra informatie bekijken, die je oproept met een druk op de rode knop op de afstandsbediening. Kijk je bijvoorbeeld naar Podium Witteman, dan kun je zo extra informatie over de muziek krijgen en eventueel een doorverwijzing naar themakanaal Cultura.

 

Bert Habets (RTL Nederland) @ Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator on Vimeo.

Jan Riemens (Zoomin.TV) @ Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator on Vimeo.

Henk Hagoort (NPO) @ Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator on Vimeo.