MPJC laat aantal speciale datavisualisaties zien

Tijdens Mediapark Jaarcongres worden er niet alleen presentaties getoond in studio 21, ook worden er een paar unieke datavisualisaties getoond ter introductie van een onderwerp of sprekers. In samenwerking met de Utrecht Data School, Hogeschool Utrecht en GfK Intomart zijn er voor het congres datavisualisaties gemaakt rondom twitternetwerken, het tv-programma ‘De beste singer-songwriter’ en cijfers van Intomart GfK.

Ter introductie van de openingsspeech van staatssecretaris Sander Dekker (OC&W) hebben studenten van de Utrecht Data School zijn twitter netwerk onder de loep genomen. De Utrecht Data School is een nieuw onderzoeksproject waarin studenten data analyseren en visualiseren om uw onderzoeksvraag te beantwoorden. Ook is er voor MPJC een datavisualisatie gemaakt van de deelnemers die hun twitternaam hebben opgegeven bij hun registratie. In een derde visualisatie hebben de studenten van de Utrecht Data School ervoor gekozen om alle twitteraars die gelinkt zijn aan een omroep in beeld te brengen, hetgeen een vrij compleet overzicht oplevert van het omroepen netwerk.

Daarnaast zijn ook de tweets rondom het tv-programma ‘De beste singer-songwriter’ van Giel Beelen geanalyseerd. In een korte video worden de resultaten getoond tijdens het congres. Het is opvallend dat het oordeel van de jury niet overeen komt met het oordeel van de twitteraars. De kandidaten die de jury tijdens de aflevering van ‘De beste singer-songwriter’ door liet door gaan waren niet dezelfde kandidaten die volgens de tweets door zouden moeten gaan.

GfK Intomart bezit een schat aan data en cijfers en voor MPJC stelden zij deze beschikbaar. Studenten van Hogeschool Utrecht hebben een visualisatie gemaakt van de laatste cijfers die Paul van Niekerk tijdens MPJC zal gaan presenteren. Deze visualisatie zal na MPJC beschikbaar worden gesteld via www.mpjc.nl.