MPJC expertsessie: Changing the game, Data is power, Information is cash!

Data is over de jaren een steeds grotere rol gaan spelen in alle aspecten van het leven, zowel persoonlijk als zakelijk. Er komt ook steeds meer data tot onze beschikking en we kunnen deze data op veel verschillende manieren gebruiken. In de expertsessie van Microsoft tijdens het Mediapark Jaarcongres 2014 is het duidelijk geworden hoe je inzicht krijgt in data. Microsoft liet zien hoe zij deze data willen gaan gebruiken om een betere ervaring te creëeren voor de consument.

Microsoft speelt een grote rol in de wereld van data. Niet alleen zijn ze bezig met het leveren van technologie om inzicht te creëeren in data, ook zijn ze in bezit van content die data kan beïnvloeden. Dit werd gepresenteerd aan de hand van tastbare zaken als Halo 4 voor de Xbox. Er werd gepresenteerd hoe Microsoft heel eenvoudig toegang krijgt tot een hele wereld van data, en vervolgens deze informatie gebruikt om voor de speler een fijnere live ervaring te creëeren.

Er werd ook getoond hoe makkelijk het is om een mooie visualisatie op te zetten met gebruik van verzamelde data. Dit kan bijvoorbeeld al heel eenvoudig via Excel. Niet alleen was dit niet bekend bij een hoop mensen die gebruik maken van Excel, maar ook was de manier waarop het gedaan werd erg indrukwekkend.

Halo 4 voor Xbox One

Microsoft is hard bezig met het gebruiken van data op velen manieren, maar wat de bezoekers het meest aansprak was wat ze met Halo 4 van plan zijn. Halo 4 zal ontwikkeld worden voor de Xbox one, dit is een game console gemaakt door Microsoft. Binnen de game zal een multiplayer functie zitten waarin mensen over de gehele wereld tegen elkaar kunnen spelen. Tijdens het spelen van de game wordt natuurlijk een hoop data gecreëerd en verzameld. Deze data wordt vervolgens door Microsoft omgezet in een systeem. De data wordt allemaal opgeslagen in een database die kan worden bezocht door de spelers. Hier kunnen ze in vinden wat er allemaal in de game is gebeurd. Het gaat hier vooral om statistieken over de speler zelf, ontwikkelingen en achievements binnen de online game wereld. Deze data wordt allemaal bewaard en vertoond voor de speler. Dit is natuurlijk een prachtig voorbeeld van hoe Microsoft zijn data omzet in cash.

Het werd in deze expertsessie zeer duidelijk wat de daadwerkelijke kracht is van data. Het kan in zoveel manieren gebruikt worden en omgezet worden in een manier om omzet te maken. Data is een steeds groter groeiende kracht in de wereld niet alleen in de mediawereld. En Microsoft is één van de pioneers op het gebied van data met een duidelijke strategie op dit gebied.