MPJC: de kijker beslist over ‘the next big thing’

600 mediaprofessionals op 5e editie Mediapark Jaarcongres
Wat wordt ‘the next big thing’ in de televisie-industrie? De komst van social media, second screen en connected tv brengen grote veranderingen te weeg in het medialandschap en mediaformats. Het is bijzonder moeilijk om te voorspellen welke trends bepalend gaan zijn aldus keynote speaker Gary Carter (formatspecialist en COO FremantleMedia) tijdens de 5e editie van Mediapark Jaarcongres op donderdag 21 juni in Hilversum. Uiteindelijk zijn het de kijkers die beslissen: we moeten ze dus iets aanbieden om te zien welke technologie ze gaan adopteren.

De 600 mediaprofessionals die het congres bezochten hoorden ook hoe de Zweedse filosoof en schrijver Alexander Bard het belang van het contact met de kijker onderschreef: niet je ego maar je netwerk is belangrijk.  ‘Het gaat om communities en als je als (media)bedrijf geen contact met communities legt, heb je eigenlijk geen toekomst.’

RTL zet in op second screen en on demand
Naast de twee internationale keynote speakers was ook de Nederlandse mediatop goed vertegenwoordigd op het congres. Arno Otto (RTL Nederland) gaf aan dat RTL, in tegenstelling tot de publieke omroep, wel doorgaat met investeren in tweede scherm experimenten. Ook gaat RTL inspelen op de groeiende behoefte om televisie on demand te kijken. Niet alleen per programma maar ook in abonnementsvorm. Radio 538 stopte bijna een jaar geleden met het aanbieden van gratis podcasts. Jan-Willem Brüggenwirth (Radio 538) maakte op MPJC bekend dat Radio 538 nog 18.000 podcast-luisteraars over heeft (vorig jaar 6 miljoen) sinds de podcasts betaald zijn.

Sociale kijkcijfers
Tijdens Mediapark Jaarcongres maakte Remotely tv sociale kijkcijfers bekend. RTL 4 was de afgelopen week de meest besproken televisiezender op sociale media met 39 procent van alle Nederlandse tweets over televisie. Een week eerder was dit nog Nederland 1. Remotely.tv brengt vanaf nu wekelijks de sociale kijkcijfers.

Connected TV
GfK Retail and Technology ziet in connected tv ‘the next big thing’. Het aantal huishoudens met een connected tv is het afgelopen jaar met 48 procent gegroeid. Helaas maakt nog maar de helft van deze mensen gebruik van de mogelijkheden. Als er wel gebruik wordt gemaakt dan kijken de meeste mensen video on demand.