Matt Locke: After the stream

matt locke 2“Hoe vertel je je verhaal via digitale platforms? En hoe vraag je en krijg je aandacht voor dat verhaal?” Keynotespeaker Matt Locke is expert in story telling. Met zijn bedrijf Storythings helpt hij organisaties verhalen te creëren en deze succesvol onder de aandacht te brengen van het publiek. Hij werkte ruim 10 jaar voor Channel4 en BBC waar hij met zijn teams innovatieve crossplatform projecten ontwikkelde. Hij ziet een grote verandering in de manier waarop aandacht gegeven en gevraagd wordt. “In het begin van het broadcasting-tijdperk had je als broadcaster een uitzendschema en een kanaal dat je geheel in eigen handen had. Door content slim te programmeren kon je de aandacht van het publiek organiseren en vasthouden.” Locke stelt dat aan deze ideale situatie zo’n tien jaar geleden een einde kwam toen Facebook en Twitter de newsfeed introduceerden. Een continue stroom aan nieuws en berichten die 24/7 de aandacht van het publiek trekt.

Kenmerkend aan de stream volgens Locke:

De stream heeft een enorme impact op de manier waarop verhalen worden verteld, aldus Locke. Niet langer maak je een verhaal dat vervolgens volgens schema wordt gedistribueerd via kanalen. De verhalen moesten nu geschikt zijn om te delen, zodat ze een groot publiek bereiken. Locke noemt het voorbeeld van nieuwssite BuzzFeed, waarvan de content voor 80% via andere kanalen dan de eigen site wordt bekeken. Dit model heeft de afgelopen jaren goed gewerkt voor contentaanbieders en adverteerders. Maar ook de grenzen van de stream komen in zicht, aldus Locke. Door het grote contentaanbod moet veel budget worden geïnvesteerd in de voorpromotie van content. Het publiek raakt ook een beetje verveeld: de stroom gaat maar door.

matt locke

Wat nu? Locke: “Wil je aandacht voor je verhaal dan zal het verhaal gepersonaliseerd en immersive moeten zijn.” Locke ziet hierbij een paar belangrijke nieuwe ontwikkelingen die op het punt van breed doorbreken staan: conversational interfaces, live streaming met in het bijzonder Facebook Live, 360-films en interactieve virtual reality-werelden, die nu nog vooral in gaming te vinden zijn.

Locke noemt ook de behoefte aan een ‘einde’ aan een verhaal. Dit verklaart volgens hem mede waarom zoveel mensen binge-kijken, bijvoorbeeld kwaliteitsseries in korte tijd kijken. Mensen willen weten hoe het afloopt. Locke ziet daarom in feeds steeds vaker een samenvatting of een terugblik verschijnen, zodat mensen het gevoel hebben dat ze het belangrijkste van een dag gezien hebben en ‘bij’ zijn en niet de hele dag hoeven terug te scrollen. Wat is er ‘after the stream’? Locke aan wat volgens hem de belangrijke aandachtspunten zijn: Will new kinds of public space emerge as the stream fragments? Who are the new editors and curators? How do we do endings? En: what will the stream look like in 10 years time? Welke content wordt dan aangeboden en welke businessmodellen zijn er dan?

Bekijk hieronder de slides:

Presentatie Matt Lock (Storythings) op het Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator
 

Matt Locke (Storythings) @ Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator on Vimeo.