GfK: online wint terrein

Maikel Verharen, Head of Business Development van marktonderzoekbureau GfK, licht de marktontwikkelingen in videoconsumptie toe met harde cijfers. Hij focuste daarbij met name op het kijkgedrag van jongeren tussen 13 en 19 jaar.maikel verhaaren

Nederland heeft ondertussen een verzadigingspunt bereikt als het gaat over bezit van mobiele apparatuur: 80 procent had in 2015 een smartphone en ruim 65% een tablet. Voor jongeren zijn die cijfers 93% tegen 54%. Smartphone en tablet worden steeds vaker gebruikt voor het kijken van video en televisie.

De komst van Netflix heeft de Nederlandse VOD-markt flink opgeschud. Mensen kiezen massaal voor het gemak van een abonnement. In december 2015 had 60% van Nederland al kennis gemaakt met Netflix. Ook YouTube blijft terrein winnen en bereikt 87% van de jongeren.

Social viewing is in opmars. YouTube had in het eerste kwartaal al ruim 38 miljoen views per maand en Snapchat 21 miljoen views.

Wat voor soort videos kijk je en via welke kanalen? En verwacht je dat in de toekomst meer of minder te doen? GfK vroeg het aan jongeren. Ze kijken nog steeds veel televisie en verwachten dat ook nog wel even te blijven doen: 67% lineair en 61% uitgesteld. Online video streamen groeit, waarbij 88% naar gratis online video kijkt. Muziekvideos zijn het populairst: 78%. Opvallend is ook de toenemende populariteit van vloggers, bekeken door 57%. Jongeren geven aan dat ze verwachten meer en meer video en televisie te kijken via hun smartphone. En dan met name vaker via YouTube en Snapchat.

Slides:

Presentatie Maikel Verhaaren (GfK) op het Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator
  

Maikel Verhaaren (GfK) @ Mediapark Jaarcongres 2016 from iMMovator on Vimeo.