Genomineeerden voor de Cross Media Award: Adverteerder van het jaar

Morgen is het zover: Het MPJC met als afsluiting de eerste editie van de Cross Media Awards! Hierbij de genomineerden voor Cross Media Adverteerder van het jaar zijn: Heineken, KLM, Nederlands film festival en Vodafone. Nederlands Medianetwerk interviewde ze.

Rob van Griensven, Senior Brand Manager bij Heineken
“Het inzetten van diverse mediumtypen die elkaar onderling beinvloeden is enorm belangrijk in het effectief overtuigen van de kritische doelgroep. Het is een schitterend spel door de snelheid van technologische innovatie, de gigantische fragmentatie in mogelijke touchpoints met de consument en de oneindige cretieve mogelijkheden daarbinnen. Die ontwikkeling zal de komende jaren alleen maar doorgaan, waardoor je als adverteerder gedwongen wordt om duidelijke strategische keuzes te maken in media en je tone of voice daarin.”

Bastiaan Hoogendoorn, VP Marketing KLM Nederland
“Bij cross media gaat het erom dat je op een efficiĆ«nte manier je doelgroep bereikt. De balans tussen de verschillende media is afhankelijk van je doelstelling en is in de tijd wel aan het veranderen. Social media is hierin een steeds belangrijk onderdeel. Bijvoorbeeld met onze social login kunnen we onze klanten op klm.nl steeds meer bieden en steeds relevanter met hen communiceren via social media. Ook biedt het bijvoorbeeld de mogelijkheid om een boeking te delen via social media.
Ook opvallend is dat je op social media niet alleen een dialoog ziet met de doelgroep, maar steeds meer een dialoog ziet ontstaan tussen merken. Online media inzet is echt de basis van cross media. Als je niet via SEO en SEA kan worden gevonden mis je de boot, ook al heb je een heel sterk merk.
Er is een verschuiving van veel zenden naar het aangaan van een dialoog. Branded content gaat een steeds grotere rol spelen. Zenden hebben we absoluut nog nodig om de massa te bereiken maar parallel daaraan moeten we op zoek naar relevante manieren om in contact te komen met de doelgroep.”

Willemien van Aalst, directeur van het Nederlands Film Festival
“De middelen die wij vanuit het Nederlands Film Festival inzetten moeten naar elkaar verwijzen en elkaar versterken maar vooral voor interactie, betrokkenheid, dialoog en activatie zorgen. In onze campagnes proberen we het publiek een cruciale rol te geven, van acteur tot regisseur, tot dit jaar de hoofdrol in en gezichten van onze campagne.Maar ook te zorgen dat alles wat het Nederlands Film Festival communiceert nieuwswaarde heeft, prikkelt en uiteindelijk aanzet tot daadwerkelijk bezoek van het festival, afgestemd op de doelgroepen, boodschap en de middelen die we hierbij inzetten. Het is vooral belangrijk om in ogenschouw te houden wie je doelgroep is en hoe je deze kunt bereiken en op de juiste momenten weet te prikkelen en de inzet van middelen hier op toe te spitsen.”

Willem-Albert Bol, Manager Media en Marcom Planning bij Vodafone
“Cross media is volgens Wikipedia het inzetten van media die elkaar in beweging zetten. Dit is op zich niet een doel. Toch willen wij wel graag die dialoog en activatie bereiken. Dat heeft dan ook gevolgen voor de rol van middelen strategie. Media wordt in plaats van het eindstation – het ontvangen van onze boodschap – steeds vaker een uitnodiging om meer te gaan doen en ontdekken. Daar zit dan wel degelijk dat cross mediaal effect in. Voorbeeld is onze aanpak van The Voice of Holland. Het TV programma is sec nog steeds zenden maar door de kijker via second screen te laten meepraten, meebeslissen en mee laten doen, konden wij ons succes behalen.”