Expertsessie MPJC Getty Images: drie trends in visuele media

Getty Images, wereldwijd een toonaangevende producent en leverancier van content (foto’s, video’s en muziek) werd op het MPJC vertegenwoordigd door Tom Hind (Senior Director Content Development) en Richard Newstead (Senior Content Editor) van het Creative Head Quarter in Londen. Tijdens hun expertsessie gaven de heren een kijkje in de content-keuken van Getty Images en namen de aanwezigen mee door drie belangrijke trends in visuele media.

Visuele trends

“Alle drie de trends die we vandaag behandelen hebben één ding gemeen: ze betrekken  het publiek.” vertelt Hind. Het publiek heeft door de overvloed een schild ontwikkelt voor visuele uitingen. De uitdaging voor marketeers en mediamakers is om door dit schild heen te dringen. De volgende drie trends in visuele media spelen hier op in:

1. De schoonheid van storing

Waar gelikte uitingen jarenlang de standaard was, zien we de laatste tijd steeds meer rommelige, ongefocuste, uitingen die gebruik maken van de glitch esthetiek. Denk hierbij aan een Instagram-achtige, nostalgische laag over het beeldmateriaal, waardoor het meer textuur en diepte lijkt te krijgen.

Deze trend komt voort uit de behoefte aan authenticiteit vanuit de doelgroep. Het fenomeen komt oorspronkelijk uit de hipstercultuur, maar wordt inmiddels ook door mainstream organisaties als banken ingezet in hun visuele communicatie.

Ook in video zien we deze trend terug. Een recente Xbox commercial bevatte glitches van een fractie van een seconde. Wanneer je de video vertraagd afspeelde zag je dat deze glitches aanwijzingen bevatte waarmee je een wedstrijd kon winnen.

2. Multi-zintuiglijk

Een andere trend in visuele media is het betrekken van meerdere zintuigen bij beeldcampagnes. De komst van touchscreens dwingt je al om meer na te denken over het aanraakaspect van je beeldcampagnes. Wat kan touch voor waarde toevoegen aan het beeldmateriaal?

Er wordt daarnaast ook meer nadruk gelegd op de manier waarop je zintuigen reageren op een product, dan op de voordelen of specificaties van het product zelf. De rol van de productbelevenis wordt veel groter dan de functionele waarde.

Voorbeelden zijn het gebruik van foodscapes: super close-ups van bijvoorbeeld vruchten, die bij aanraking de geur van de afgebeelde vrucht afgeven. Zo wordt beeld, smaak, geur en aanraking allemaal gecombineerd in een visuele printcampagne.

Amsterdam Visual Trends Talk TH RN 28 May

3. Point-of-view

Nieuwe technologieën zorgen voor nieuwe perspectieven of gezichtspunten in visuele media. Nu iedereen een relatief goede camera (smartphone, Google Glass, GoPro, etc.) binnen handbereik heeft, raken mensen gewend aan een heel persoonlijke point-of-view (POV). Ook hier komt die behoefte aan authenticiteit weer terug: een beeldcampagne die oogt alsof je het zelf had kunnen schieten komt geloofwaardiger over dan super gestileerde beelden.

De selfie is hier ook een voorbeeld van. Er zijn meerdere succesvolle social mediacampagnes rondom het fenomeen opgezet. Door de kracht in de handen van de gebruiker te leggen, blijft het beeldmateriaal authentiek en geloofwaardig.

point of view

 UAV’s

“Een andere opkomende technologie die nieuwe POV mogelijkheden met zich meebrengt, is de UAV,” vertelt Richard Newstead. UAV’s zijn onbemande, op afstand bestuurbare mini helikopters die worden uitgerust met een camera. Newstead is sinds kort één van de wereldwijd 500 gecertificeerde UAV piloten  Dit opent een nieuwe wereld aan mogelijkheden voor het maken van beeldcontent. Het lichte, kleine apparaat stelt makers in staat om zowel prachtige overzichtsbeelden vanuit de lucht vast te leggen als persoonlijke close-ups vanuit nieuwe perspectieven. UAVs kunnen op plekken komen die voor helikopters ontoegankelijk zijn, tegen veel lagere kosten. 

AMS_drone

AMS_drone2

AMS_drone3

Vanaf dinsdag 8 juli is de videoregistratie van de presentaties hier te zien 

Voor meer inzichten in het visuele trend onderzoek en de expertise van Getty Images, kijk op The Curve

Alle beelden © Getty Images.

Verslag door Victor Gerbrands