De YouTube economie

Een grote speler op het gebied van online video is uiteraard YouTube. Tijdens het Mediapark Jaarcongres presenteerde Jelle Jan Bruinsma van Youtube Benelux de mogelijkheden van dit videoplatform. Vervolgens interviewde dagvoorzitter Diana Matroos Eveline van der Steen (Armada Music) over de succesvolle manieren waarop zij voor Armin van Buuren gebruik maakt van de kansen van YouTube.

Generation C: cool en connected
Het publiek fragmenteert en het aanbod explodeert. Per minuut komt er 100 uur content bij op YouTube. Hoe blijf je als aanbieder vindbaar?

Grote mediabedrijven zoals RTL en Discovery stappen in YouTube kanalen. Ze investeren er flink in, aldus Jelle Jan Bruinsma (Manager content partnerships YouTube  Benelux), om hun doelgroep te blijven bereiken. YouTube noemt die groep Generation C: niet echt een verzameling mensen van min of meer dezelfde leeftijd (al gaat het eerder om jongeren dan om ouderen), maar een groep met dezelfde mindset. Ze zijn voorzien van smartphones, gericht op social media, creativiteit, community, curation (aanbevelen van content aan vrienden) en ze zijn bovenal connected.

Hoe ben je voor deze groeiende groep vindbaar? Belangrijke tip: programmeer voor het platform. Pas je aanbod aan de omgeving aan en maak er promotie voor. Maar nog belangrijker is het om je fans te omarmen, vindt Bruinsma. Maak gebruik van hun enthousiasme en waardeer en koester ze. Dat levert het meeste op, want vanuit die fanbase kun je een steeds groter publiek bereiken, dat je content aanbevolen krijgt.

Jelle Jan Bruinsma (YouTube) @ MPJC2013 from iMMovator

 

Geef je fans iets terug: hangouts op Google+
Fans spelen de hoofdrol voor Armada Music, het platenlabel en YouTube dance-kanaal rond Armin van Buuren. ‘Het is belangrijk om een early adopter te zijn, je moet meteen instappen en meegroeien.’

Eveline van der Steen (Head Social Media, Armada Music) is er duidelijk over: het YouTube kanaal van Armada is vooral een manier om de muziek te promoten en de verkoop te stimuleren. En dat werkt, zegt ze: de verkoop via bijvoorbeeld iTunes en Spotify stijgt als de video uitkomt. Is het kanaal dan alleen een marketing instrument? Nee, vindt Van der Steen, het is meer een creatieve tool waarmee je de fans iets kunt teruggeven. Zoals hangouts met Armin van Buuren via Google+. De fans en de interactie met hen bepalen het succes van het label. Van der Steen probeert dan ook daar te zijn, waar de fans zijn. Zijn ze te bereiken via YouTube, dan opent Armada zo gauw het kan een eigen subkanaal. ‘Het is belangrijk om een early adopter te zijn, je moet meteen instappen en meegroeien.’ Dat leidt niet altijd tot groot succes. ‘Pinterest bijvoorbeeld, daar bleek voor ons geen groei in te zitten. Het is niet gericht op muziek. Maar je moet het wel proberen. Als je wacht tot het groot is geworden, is het veel moeilijker om je nog te onderscheiden.’ Met vallen en opstaan dus, maar zo worden meer mensen wijs.